ΟΙ ΑΔΕΣΜΕΥΤΟΙ
Κατεβαίνοντας ακόμη ένα σκαλί, στην παγκόσμια κλίματα του
Ιμπεριαλισμού, βρισκόμαστε στό επίπεδο αυτών πού ονομάζονται αδέσμευτες χώρες
ή τρίτος κόσμος. Παντοϋ σε όλες τίς χώρες, σηκώνονται φωνές, απ' όλες τίς
Ιδεολογικές θέσεις πού προβάλλουν, σάν κοσμοσωτήριο Ισχυρισμό, τήν δυνατότητα
τών αδεσμεύτων νά παίξουν τόν πιο αποφασιστικό ρόλο στίς παγκόσμιες Ιστορικές
εξελίξεις. Σέ όλους αυτούς, οί αδέσμευτοι παρουσιάζονται σάν ή μόνη διέξοδος
στήν παγκόσμια άλλοτρίωσι τής εθνικής ανεξαρτησίας.
Είναι περίεργο καί πολλές φορές εκπληκτικό ότι τίς
περισσότερες φορές πρόκεται γιά διανοητές πού χρησιμοποιούν τήν μαρξιστική
μέθοδο αναλύσεως. Τοποθετώντας σάν κρίσιμη λύσι τήν αυτόνομη καί πολιτιστική
πορεία του κάθε λαού, αναιρούν τήν πρωταρχικώτερη άπό τίς πρωταρχικές θέσεις του
Μαρξισμού, πού θέλει τίς παγκόσμιες σχέσεις ν' αφορούν ολοκληρωτικά καί χωρίς
έξαίρεσι κάθε εθνική διαφοροποίηση μέσα στό ενιαίο πλέγμα κάποιας παγκόσμιας
κοινωνίας. Χρειάζονται μεγάλες συλλογικές ακροβασίες γιά νά μετασχηματισθή ό
Μαρξισμός άπό ένα όπλο τοΰ Διεθνισμού, σ' ένα όπλο τής εθνικής κοινωνίας.
Μονάχα, πού ξεκινώντας άπό μία τέτοια αφετηρία, αναγκαστικά, συγχέουν τίς
διαδικασίες τής Ιστορικής εξελίξεως μ' εκείνες τής κοινωνικής, φτωχαίνοντας
έτσι τό περιεχόμενο καί παραμορφώνοντας τίς σχέσεις τής δυναμικής διασυνδέσεως
τών λαών. Ό αγώνας γιά τίς πολιτικές αποφάσεις υποβιβάζεται έτσι στό επίπεδο του
αγώνα γιά τίς οίκονομικές, τίς πολιτιστικές, τίς τεχνικές αποφάσεις.
Οι αδέσμευτοι προβάλλονται σάν πολιτικοκοινωνικές δυνάμεις
λίγο-πολύ ανεξάρτητες άπό τήν θέλησι τών γιγάντων. Θεωρούνται σάν
αυτόνομες μονάδες τών παγκοσμίων πλεγμάτων, πού κατορθώνουν νά διατηρούν
πρωτοβουλίες καί μία ανεξαρτησία στήν λήψι αποφάσεων αξιοπρόσεκτη, αν ληφθή
ύπ' όψιν μιά σύμφυτη μέ τήν υπαρξίν τους οικονομικοτεχνική ανεπάρκεια. Πολλές
φορές τά πολιτικά τους διαβήματα στίς διακρατικές σχέσεις κατορθώνουν νά βρουν
ένα δρόμο ανάμεσα άπό τά εκτεταμένα συμφέροντα τών μεγάλων. Υπάρχουν
περιπτώσεις μάλιστα όπου ή θέλησις των ξεπερνά τίς αποφάσεις τών γιγάντων,
κατορθώνοντας νά τις μετασχηματίση καί σέ μερικές περιπτώσεις νά τίς άλλάξη
εντελώς. Ετσι σχηματίζεται ή μυθολογική άντίληψις, ότι άν τό κεντρικό πρόβλημα
τής εποχής είναι νά καμφθή ή θέλησις τών μεγάλων, τότε οί αδέσμευτοι είναι
αυτοί πού έχουν αναλάβει αυτόν τόν ιστορικόν ρόλον. Μά τό παγκόσμιο πρόβλημα
δέν είναι αυτό, καί οί αδέσμευτοι είναι οί λιγώτερο προετοιμασμένοι γιά νά τό
αντιμετωπίσουν.
Ό χαρακτηρισμός του αδεσμεύτου καλύπτει οποιονδήποτε δέν
ανήκει ανοικτά σ' ένα άπό τά δύο μεγάλα στρατόπεδα του ιμπεριαλισμού.
Αγνοώντας τό γεγονός ότι ολόκληρος ό πλανήτης καί.ή ανθρώπινη ζωή, έχουν γίνει
ένα καί μόνο στρατόπεδο μέσα στό όποιο ό ιμπεριαλισμός αναπτύσσει τήν υπαρξίν
του, θά ήταν ανόητο νά δώσουμε στήν εποχή μιά τέτοια σχηματική παράστασι. Στό
στρατόπεδο τοϋ Ιμπεριαλισμού οί Αντίπαλοι δέν είναι δύο, είναι όλοι. Δέν έχει
καμμία σημασία άν ένα κράτος υπαγάγει ή δέν υπαγάγει τίς ένοπλες δυνάμεις του
σ' ένα στρατιωτικό σύμπλεγμα, καί τήν εσωτερική πολιτική δομή του σέ Ισχυρούς
εξωτερικούς καθορισμούς.
Τό πνεύμα του Ιμπεριαλισμού απλώνεται πάνω σ'
όλους τούς λαούς καί κανείς δέν μπορεί νά ξεφύγη άπό τό σφιχταγκάλιασμα του.
Δέν έχει καμμία σημασία Αν ό «τρίτος κόσμος» μπορεί νά προχώρηση μέ τόν δικό
του τρόπο καί τίς δικές του μεθόδους στήν χρησιμοποίησι τών μέσων πού τοϋ
παρέχει ή εποχή. Τό πνεύμα του, ή ζωή του, οί σκοποί του, οί κατευθύνσεις του
είναι αλλοτριωμένες στόν κόσμο τοΰ Ιμπεριαλισμού.
Τό κυριώτερο πρόβλημα γιά τό ξεπέρασμα τής Κρίσεως δέν
είναι ό ανταγωνισμός ή ή συνεργασία πανω στίς μεθόδους καί τά μέσα πού δίνει
ή εποχή, άλλα ή χρησιμοποίησίς τους στόν καθορισμό διαφορετικών στόχων καί
καινούργιων σκοπών. Ή μεγαλύτερη αρετή πού πρέπει νά καλλιεργηθή δέν είναι ή
δύναμη τής λογικής, άλλά ή δύναμη τής θελήσεως. Δέν πρόκειται γιά τήν επιλογή
μέσων, άλλά γιά τήν επιλογή σκοπών. Ή άντίληψι σύμφωνα μέ τήν όποια οί σκοποί
μπορούν νά θεωρούνται δεδομένοι άπό κάποια Ιδεολογία καί ή χρησιμοποίησι τών
δυνάμεων τής εποχής μας έχει μοναδικό της στόχο τήν έξεύρεσι τών καλυτέρων
μέσων γιά τήν πραγματοποίησί τους, πρέπει νά έξοντωθή. Ό «τρίτος κόσμος»
αποτελεί τήν πιό μεγάλη καί τήν πιό υψηλή έκφρασι αυτής τής αντιλήψεως.
Δέν είναι διέξοδος άπό τήν εποχή τής Κρίσεως. Αποτελεί μονάχα
τήν διέξοδο πού χρησιμοποιεί ή ίδια Κρίσι μέ σκοπό νά διαιωνήση, τόν εαυτό
της.
Ή ελάχιστη πείρα καί μία έστω επιπόλαιη παρατήρησι θά αρκούσε
νά δώση τό αληθινό περιεχόμενο αύτού τοϋ φαινομένου οί αδέσμευτοι δέν αποτελούν
αυτοδύναμες καί αυθύπαρκτες πολιτικοκοινωνικές οντότητες, πού αναπτύσσονται
ανεξάρτητα καί μακρυά άπό τούς δυναμικούς καθορισμούς τής εποχής. Τό
αντίθετο. Αποτελούν μονάχα τά σημεία έξισορροπήσεως τών μεγάλων αντιτιθεμένων
συμφερόντων. Ή νεκρή ζώνη τών επιχειρήσεων πού βρίσκεται στήν διασταύρωσι τών
αντιπάλων πυρών. Ή δυναμική έξέλιξις όμως τών παγκοσμίων αναμετρήσεων άλλάσσει γοργά καί τά στοιχεία τους, καί τότε ή νεκρή ζώνη
μεταβάλλεται σέ χαρακτηριστικό πεδίο μάχης τής Ιμπεριαλιστικής εποχής.
Είναι κοινοτυπία άπό τήν άποψι αυτή τό παράδειγμα τής Αιγύπτου. "Οσο
καιρό ή σύγκρουσις συμφερόντων έξισορροπεϊτο στήν περιοχή της κατόρθωνε να
έπιδεικνύη μιά αξιοζήλευτη αδέσμευτη πολιτική, "Οταν όμως ή Ισορροπία
ανετράπη αναγκάσθηκε νά μπή στό χορό τών συνασπισμών.
Ας μή γελιόμαστε. Οί αδέσμευτοι δέν αντιπροσωπεύουν τίποτε
τό καινούργιο, κανένα νέο ηθικό κλίμα. Είναι συστατικά στοιχεία τής εποχής πού
τούς έδημιούργησε καί τούς δημιουργεί. Μία αρνητική προσπάθεια άποτραβήγματος
άπό τίς γοργά εναλλασσόμενες ιστορικές εξελίξεις, ένας εκούσιος παραμερισμός
στό περιθώριο τών Ιστορικών διαδικασιών. Μά ή μοίρα πού τούς έρριξε στήν μέση
αυτών τών καιρών τούς αρπάζει άπό τόν λαιμό καί κάνει αυτό πού θά έπρεπε νά
γίνη είτε τό θέλουν είτε όχι.Σ' αυτή τήν εποχή κανείς δέν μπορεί νά μείνη άπ' έξω. Είναι
υποχρεωμένος ή νά πολεμήση ή νά ύποκύψη. Οί αδέσμευτοι είναι μονάχα ό
εφησυχασμός τής αγωνίας είναι τό όραμα μιας λύσεως σέ μιά εποχή γεμάτη
Γόρδιους Δεσμούς.
Μά οί Γόρδιοι Δεσμοί δέν λύνονται. Κόβονται.
το ιδεολογικό άρθρο δημοσιεύθηκε στο επίσημο όργανο του Ενιαίου Εθνικιστικού Κινήματος - ΕΝΕΚ στην εφημερίδα ΝΕΑ ΘΕΣΙΣ αρ. φύλλου 8 στις 15 Σεπτεμβρίου του 1979
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π