Κέντρο και Άξων σκέψεως γιά τόν Εθνικιστή είναι ό Άνθρωπος. "Οχι, όμως ΰπό οιαδήποτε
σκοπιά ή σέ οποιαδήποτε έκδήλωσί του, αλλά στις ανώτερες δυνατές εκδηλώσεις
του, στά ανώτερα δυνατά επίπεδα πού μπορεί να κατακτήση. Πολλές Ιδεολογίες
ισχυρίζονται ότι είναι ανθρωποκεντρικές, χωρίς όμως να προβάλλουν ένα αρχέτυπο
άνθρωπου αξίου τού ανάματος του: Στρέφονται συνήθως γύρω άπά τήν λατρεία τού αδυνάτου
τού άρρωστου, τοϋ δυσμόρφου. τοϋ περιθωριακού. Ιδίως τά κείμενα τού Εβραϊσμού
μας δίδουν διαρκώς τά χαμηλά πρότυπο τοϋ διαστρεβλωμένου διανοητικά ανθρώπου,
είτε σαν εκδικητικού λεπρού στην προχριστιανική εποχή, είτε σάν εκδικητικού
επίσης, άλλ' αδυνάμου άτόμου, αργότερα, πού εναποθέτει τήν ελπίδα γιά έκδίκησι
στον θεό, τοϋ οποίου αυτοαποκαλείται μάρτυς.
Ακόμη καί στην σημερινή εποχή oi θεολογίες αυτές μας μιλούν γιά ανθρώπους
· παιδιά κατωτέρου θεού καί oi διάφοροι σοσιαλισμό! εμφανίζονται άγωνιζόμενοι υπέρ τών
«αδυνάτων· όχι γιά νά αποκαταστήσουν τήν απαραίτητη αρμονία μέσα στο κοινωνικό
σώμα, αλλά γιά νά καλλιεργήσουν ακριβώς αυτό τό αρνητικό ανθρώπινο πρότυπο. Αποκορύφωμα
βεβαίως όλων αυτών είναι ο χρεωκοπημένος, πλέον, Μαρξισμός πού έχει
οίκοδομησει ολόκληρη τήν σκέψι του πάνω στην έννοια της ανθρώπινης εξαθλιώσεως Μακρυά
άπά αυτές τίς θεωρήσεις ο Εθνικισμός δέχεται σάν ανώτερη έκδήλωσί τού Άνθρώπου
τους Πολιτισμούς, ψυχοπνευματικά δημιουργήματα πού έχουν, όπως έχουμε
αναπτύξει, τον δικό τους κύκλο ζωής. Καί κύρια έκδήλωσις κάθε πολιτισμού
είναι ή τέχνη.
Τί είναι, όμως, τέχνη;
Μέ τόν όρο τέχνη στήν αρχική του σημασία εννοούμε κάθε
ανθρώπινη δραστηριότητα ή οποία προϋποθέτει γιά τήν επιτυχία της μία
Ικανότητα. "Ετσι κάθε
κατασκευή, κάθε επιστήμη κλπ. μπορεί νά όνομασθή τέχνη. Στήν άνάλυσί
μας όμως αυτή μας ενδιαφέρουν oi καλές τέχνες καί αυτές θά εννοούμε μέ τόν όρο τέχνη.
Γιά νά δούμε όμως
ποιά ακριβώς λειτουργία στόν άνθρωπο είναι ή τέχνη, θά ύπενθυμίσωμε τις
βασικές περιοχές τοϋ ψυχικού κόσμου τού ανθρώπου, μέσα στά πλαίσια των επτά
φορέων της συνειδήσεως. Αυτές λοιπόν είναι:
Τό υποσυνείδητο όπου
εδρεύουν τά ένστικτα καί ol μή συνειδητές επιθυμίες τόσο ατό άτομο όσο καί συλλογικά.
Ό χώρος τής συνειδήσεως όπου εδρεύουν τά τρέχοντα
συναισθήματα και ό κοινός λόγος καί τέλος τό ύπερσυνείδητο,
ατομικό καί συλλογικά, ένας χώρος μή ενεργοποιημένος στήν σημερινή εξελικτική
φάσι τού είδους, όπου κατοικούν ό πλήρως αφηρημένος ανθρώπινος λόγος πού είναι
καί ό θειος Λόγος στόν άνθρωπο, ό ενοποιητικός ή διαισθητικός φορεύς, μέσω τού
οποίου αποκτάται ή αίσθησις τής ένότητος μέ τά όντα, ή έδρα δηλ. τοΰ Όρφικοϋ
Έρωτος καί τέλος ή αρχική Βουλητική Μονάς, ή πηγή τοϋ Ανθρωπίνου Είναι.
Ή ίδια του ή
φύσις δίνει στόν "Ανθρωπο δύο εξελικτικούς δρόμους γιά νά καταστήση ή
συνείδησίς του αυτό τό κάστρο στα ύψωμα· πού δέν είναι άλλο άπά τόν ανώτερο αυτό
εσωτερικό ψυχικό χώρο: Ή οδός τής διανοήσεως ή δρόμος της Επιστήμης μέ τόν όποιον,
διευρύνοντας τον ανθρώπινο λόγο προσεγγίζει τόν αφηρημένο ανθρώπινο καί τέλος
τόν θειο Λόγο. Στα πλέον προηγμένα στάδια ή "Επιστήμη αντικαθίσταται
άπό τήν διανοητική φιλοσοφία
- Ή διαισθητική οδός ή δρόμος τού Έραστού
τής θεότητας είναι ή οδός τοϋ Πλατωνικού Έρωτος, μέσω τής οποίας ό Άνθρωπος,
καλλιεργώντας ώρισμένες πλευρές τοϋ συναισθηματικού του κόσμου προσπαθεί νά
άφυπνίση τον διαισθητικό φορέα 'Εδώ ευρίσκεται καί ό σπουδαιότατος ρόλος τής
Τέχνης: βοηθά στήν εξελικτική του προσπάθεια. Κατά τήν νοερά αυτή πορεία του ένατενιστού, σέ κάποιο σημείο απαιτείται ή
διαβίβασις σ' αυτόν θείων "Ενεργειών, πού γίνεται μέ τήν τέλεσι
Μυστηριακών Τελετών: Έτσι, ώς συνέχεια τής Τέχνης έρχεται ή θρησκεία Ή πραγματική
Τέχνη, συνεπώς, είναι προθάλαμος τής θρησκείας.
Μέσω τού Λόγου ό
άνθρωπος αντιλαμβάνεται καί συνειδητοποιεί τά όντα τά αναλύει, περιγράφει καί
συσχετίζει, δημιουργώντας μέ αυτά σχέσι υποκειμένου προς άνπκείμε νο. Μέσω τής
διαισθήοεως. όμως. έπικοινωνεί μέ τά όντα αποκτώντος την εμπειρία ni τό βίωμα της Παγκοσμίου Ουσίας,
κατακτώντας τήν Σοφία όχι μέσω λογικής επεξεργασίας, αλλά μέσω βιοισθητικής
επαφής. Τήν πολύ σημαντική αυτή λειτουργία, πού όμως
επιφυλάσσεται μόνο στά πολύ εξελιγμένα άτομα, προσπαθεί νά μεταφέρη στόν μέσο
άνθρωπο, μέσα στά πλαίσια τής κοινωνικής ζωής, ο πραγματικός καλλιτέχνης. Εμπνευσμένος
άπό τό συλλογικό ύπερσυνείδητο καί άπό αντανακλάσεις των ανωτέρων κόσμων, σάν
προικισμένο άτομο πού είναι, καί γνωρίζοντος, έστω καί διαισθητικά, τήν
ψυχολογία τού μέσου άτομου, ευρίσκει τρόπους γιά νά μεταφέρη καταστάσεις πού
δέν περιγράφονται μέ λόγους στό εσωτερικό κάθε άνθρωπου. Τά μέσα πού χρησιμοποιεί είναι συνδυασμός διαφόρων
ερεθισμάτων οπτικών, ακουσπκών, ρυθμικών ή καί συναισθηματικών. Έτσι προέκυψαν
σαν μορφές τέχνης οί εικαστικές, oi μουσικές, ή ποίηοις καί ά πεζός λόγος.
Σάν κορυφαίο καί αντιπροσωπευτικό
τύπο καλλιτέχνου θά πρέπει νά θεωρήσουμε τόν μεγάλο Αίσχύλο και σάν ανώτερη
μορφή τέχνης τό τραγικό θέατρο, πού συνδυάζει όλες τις άλλες τέχνες. Ό μεγάλος
αυτός ποιητής, όχι μόνο Μύστης του θείου Λόγου αλλά καί γνώστης τής ανθρώπινης
ψυχολογίας, στό θέατρο του ουσιαστικά αναπαρέστησε καί προσωποποίησε τό δράμα
πού παίζεται μέσα στήν ψυχή κάθε ανθρώπου, μέ τραγικά ήρωα τήν ανθρώπινη
συνείδησι. Χειριζόμενος τίς ψυχικές δυνάμεις σάν χημικές ουσίες έδινε μέ τά
κατάλληλα μέσα και πλοκή τίς απαιτούμενες προσθήκες-, -καταλύτες· καί αντιδραστήρια· ώστε νά προκαλέση τήν λύσι
των εντάσεων καί τήν ψυχική άνάτασι. Μέ τόν τρόπο αυτό έδινε στό μέσο άνθρωπο
μία αμυδρά γεύσι τής πραγματικής μεθέξεως των ανωτέρων στοιχείων. Είναι αυτά
πού ώνομάσθηκε : παθημάτων κάθαρσις·
"Οπως κάθε
ανθρώπινη δραστηριότητα, όμως, έτσι καί ή τέχνη υφίσταται τον κίνδυνο τής αντιστροφής.
Κάθε ανθρώπινη εμπειρία πού εμφανίζεται ώς έμπνευοις δέν προέρχεται
πάντοτε άπό ιούς ανωτέρους χώρους, άλλα συχνά είναι εκδηλώσεις δυνάμεων τού
υποσυνειδήτου. Έτσι άτομο μέ
Ικανότητες μεν, αλλά μέ έλλειψι κάποιας εσωτερικής άνατάσεως, παράγουν
κακέκτυπες μορφές τέχνης. Είναι δημιουργήματα μέ εξωτερικά γνωρίσματα
τέχνης αλλά μέ αρνητικό περιεχόμενο. Δέν περιέχουν ανώτερες εμπνεύσεις, άλλα είναι φορτωμένα μέ όλο τό βάρβαρο αρνητικών
βιωμάτων, εκδικητικόητος. ψυχικού σκότους ή μίσους, ακόμη καί ενστίκτου καί
διαστροφών πού ενίοτε κρύβονται στήν ψυχή τού -καλλιτέχνου·, καί τά όποια
παρουσιάζει μέ τήν απαραίτητη σοφιστεία. Αύτοϋ τοΰ είδους ή ψευδοτέχνη
δέν «καθαιρεί·, αλλά περιπλέκει. Δέν ελευθερώνει, αλλά βαραίνει. Δέν υποβοηθά
τόν άνθρωπο στήν έξέλιξί του, άλλά τού έξάτττει τά ένστικτα.
Αύτό τό είδος τής
ψευδοτέχνης ή αντί-τέχνης είναι αυτό πού προβάλλει καί ενισχύει μέ όλα του τά
μέσα τό σημερινό κατεστημένο. Είναι ή «τέχνη· τής παρακμής, σύμφωνη μέ
τό γενικώτερο πνεύμα τοϋ υλισμού. Νομίζουμε
όμως ότι ό "Ελληνικός Λαός, έστω καί ασυναίσθητα, σάν σέ στάση αμύνης,
αποστρέφει τό πρόσωπο του καί αδιαφορεί γιά τήν παρακμιακή αυτό ψευδοτέχνη,
προσδοκώντας τήν Εθνικιστική Άναγέννησι, όταν ένα τόσο σπουδαίο λειτούργημα, όπως
είναι ή πραγματική τέχνη, θά βρή τούς γνησίους λειτουργούς του.
Πρόδρομος Κούρτογλου
--------------------------------------------------------------------------------------------
Το ιδεολογικό θέμα Η ΤΕΧΝΗ είχε δημοσιευθεί στην εφημερίδα ΝΕΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ και στο βιβλίο-μανιφέστο Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΝΕΚ και του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ που κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2014
Σημείωσις τού
αρθρογράφου: Ερέθισμα γιά τό άρθρο αυτά υπήρξε ή αντιδικία μεταξύ τοΰ Σεβ-
Μητροπολίτου Φλωρίνης καί τοΰ Θ. Αγγελόπουλου σχετικά μέ τήν ταινία «Τό μετέωρο
βήμα τοϋ πελαργού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π