Το παρακάτω άρθρο έχει δημοσιευθεί στο σπάνιο περιοδικό της ΝΕΑΣ ΕΣΤΙΑΣ το 1941 τεύχος 340 αποσπάσματα του οποίου είχαμε δημοσιεύσει το 2012 στον Κ.Π. (ΕΔΩ) και (ΕΔΩ) και (ΕΔΩ) Εχθές ο συν. Γιάννης Σχοινάς μας το έστειλε σε ψηφιακή μορφή και σας φέρνουμε στην επιφάνεια απόψεις για τον Ιωάννη Μεταξά, μεγάλων Ελλήνων όπως του Μανώλη Καλομοίρη, της Μαρίκας Κοτοπούλη του Καραγάτση, του Συναδινού, του Αιμίλιου Βεάκη, του Νικολούδη, του Πρεβελάκη, του Αργυρόπουλου, του Μπαστία...που είχαν σκοπίμως χαθεί.
Ο Ιωάννης Μεταξάς και η Ελληνική μουσική
Ή μεγάλη καί
βαρειά απώλεια, πού θρηνεί όχι μόνον όλη ή Ελλάς, άλλά καί όλος ο πολιτισμένος
κόσμος, ή απώλεια του Εθνικού μας Κυβερνήτη, συνεκλόνισε εντελώς ξεχωριστά
τούς ανθρώπους τών γραμμάτων, τών τεχνών καί τής μουσικής.
Γιατί τό μεγάλο, -πολύτροπο
καί πολύμορφα δημιουργικό καί άναπλαστικό έργο του Ιωάννου Μεταξά,παρουσιάζει
τόσες πολύχρωμες αναλαμπές, τόσες φωτερές αχτίδες, ώστε νά φωτίζουνε κάθε
απόχρωση, κάθε κλάδο τής σύγχρονης μας πνευματικής καί υλικής ζωής.
Ή νέα Ελληνική
τέχνη, σέ όλες της τις μορφές, βρήκε τήν πιό στοργική φροντίδα όχι μόνο άπό τό
δυνατό Κυβερνήτη, άλλά καί άπό τόν άνθρωπο τόν ασύγκριτο σέ πραότητα καί αγάπη,
πού τή φανέρωνε σέ κάθε εργάτη, σε κάθε αγωνιστή τής τέχνης τής Ελληνικής.
Έτσι, μέσα στά
πέντε σχεδόν χρόνια πού ο Ιωάννης Μεταξάς οδηγοΰσε τόν Ελληνικό λαό στά
πεπρωμένα του, τά γράμματα, τό θέατρο, οί καλές τέχνες, ή μουσική, είδανε νά
πραγματοποιοΰνται τά περισσότερα άπό τά τολμηρότερα τους όνειρα.
Μανώλης Καλομοίρης Ένας τεράστιος Έλληνας και μουσουργός |
Δέν μου επιτρέπει
ο χώρος, άλλά δέν είμαι καί ο αρμόδιος νά επεκταθώ καί νά αναλύσω τήν
κολοσσιαία καί μεγίστης σημασίας εργασία πού έγινε στους διαφόρους κλάδους τών
γραμμάτων καί τών τεχνών υπό τήν έμπνευση καί τήν οδηγία του Ιωάννου Μεταξά θεωρώ όμως ίερό
μου καθήκον νά πώ δυό λόγια γιά τό τί προσέφερε είδικώτερα στή μουσική ζωή τοΰ
τόπου.
Πραγματοποίησε μερικά άπό τά πιό ζωτικά καί τά πιό
έπιταχτικά γιά τή μουσική μας πρόοδο ζητήματα, πού χωρίς τήν πραγματοποίηση
τους ή μουσική μας μαραινόταν καί έφθινε κάθε μέρα.
"Ετσι, ή
ίδρυση τοΰ Ραδιοφωνικού Σταθμού, έκτος άπό τήν όλως εξαιρετική κοινωνική καί πολιτική
της σημασία, αποτελεί, όπως μάλιστα εξελίσσεται υπό τή σημερινή του διεύθυνση,
αληθινή ευεργεσία γιά τό μουσικό μας κόσμο.
Ταλέντα πού έμεναν αγνοημένα ή περιφρονημένα στό περιθώριο,
βρίσκουνε σήμερα, χάρη στό Ραδιοφωνικό μας Σταθμό, τήν ευκαιρία νά γνωρίσουνε
στό μεγάλο κοινό τήν τέχνη τους καί νά τήν έξασκοΰν έξω άπό τό στενό κύκλο τής άγονης διδασκαλίας, οπού ώς χθες
αναγκαστικά τήν περιώριζαν.
Ή Ελληνική μουσική, άπό τό απλό λαϊκό καί δημοτικό τραγούδι
ώς τή σοβαρώτερη μουσική δημιουργία, κατέχει τή θέση πού τής πρέπει στά
προγράμματα καί τις εκτελέσεις τοΰ Σταθμού μας.
Οί "Ελληνες συνθέτες έχουν έτσι τήν ευκαιρία νά ακούνε
τά έργα τους καί νά εξελίσσονται καί νά προοδεύουν.
Παράλληλα μέ τό Σταθμό μας προσετέθη ένα άλλο πολύτιμο
στοιχείο γιά τήν ολοκλήρωση τής μουσικής μας ζωής : Ή ίδρυση τής Λυρικής
Σκηνής τοΰ Βασιλικού θεάτρου.
Ή Λυρική μας Σκηνή άρχισε νά δημιουργεί ένα σύνολο, πού
αποβαίνει κάθε μέρα καί πιο τέλειο, καί μας κάνει νά αποβλέπουμε μέ απόλυτη
εμπιστοσύνη στό μέλλοντης.
'Εξ άλλου, ή Συμφωνική μας Όρχήστρα βρήκε επίσης τή μεγάλη
στοργική μέριμνα τοΰ Κυβερνήτη. Τά μέλη της μονιμοποιήθηκαν, καί σήμερα,
ΰστερ' άπό τόσα χρόνια, ή πρωτεύουσα έχει τέλος μιά πραγματικά μόνιμη
συμφωνική οργάνωση, πού συνεχίζει τό εργο της συστηματικά καί χωρίς οικονομικά
προσκόμματα.
"Αν σ' αυτά
προσθέσουμε τό τί έχει γίνει σέ οργανώσεις φιλαρμονικών χορωδιών καί ορχηστρών
άπό τή Διοίκηση Πρωτευούσης, καθώς καί στίς άλλες πόλεις τοΰ Κράτους καί τή
Νεολαία, θά δούμε ότι μέσα στήν τελευταία πενταετία οί μουσικοί, όπως άλλωστε οi ζωγράφοι ή οί ηθοποιοί, δέχθηκαν τήν
εύεργετικώτατην επίδραση τής θερμού ργοΰ πνοής τοΰ Ιωάννου Μεταξά. Καί
ή μνήμη του θά μένει πάντα βαθειά χαραγμένη μέσα στήν ψυχή καί τήν καρδιά
τους,
από τα περιεχόμενα του περιοδικού και ποιοι γράφουν σε αυτό για τον Μεγάλο Αρχηγό |
"Ομως, άν
αυτά είναι τά κύρια σημεία τής νέας ζωής πού ένεφύσησε στον καλλιτεχνικό καί
μουσικό κόσμο ό Αρχηγός πού θρηνεί όλη ή Ελλάς, πώς νά μήν αναπολήσω μέ βαθειά
συγκίνηση τις χίλιες μικρολεπτομέρειες τοΰ ενδιαφέροντος του γιά κάθε μου,σική
εκδήλωση, καί τή βαθειά του αγάπη
γιά τή μουσική καί τους εργάτες
Πώς νά μη βλέπω
πάντα μέ τά μάτια τής ψυχής μου τή σεβαστή του μορφή νά παρακολουθεί άπό τό
θεωρείο τοΰ θεάτρου «Όλύμπια» τις μελοδραματικές παραστάσεις, καί μέ απέραντη
καλωσύνη καί επιείκεια νά κρίνει τους νέους καλλιτέχνες πού μιά μέρα θά
απαρτίζανε τόν πυρήνα τής σημερινής δημιουργικής εργασίας τοΰ Βασιλικού μας
Λυρικοΰ θεάτρου;
Πώς νά μήν εχω
στ' αυτιά μου τή φωνή του καί τις βαθυστόχαστες γνώμες του γιά τή δημοτική μας
μουσική ή γιά τήν Ελληνική μουσική μας δημιουργία, όταν μέσα στίς τόσες του
ασχολίες ο Πρόεδρος εύρισκε τόν καιρό νά παρακολουθεί στοργικά τήν παραγωγή
καί τήν προσπάθεια τών Ελλήνων μουσουργών ;
Καί πώς νά μή συγκινούμαι δταν αναλογίζομαι τό ενδιαφέρον
καί τήν καλωσύνη πού επέδειξε δταν επρόκειτο, πριν άπό ένα χρόνο, νά
εκτελεσθεί στό εξωτερικό ένα ελληνικό μελόδραμα, καί τή χαρά πού εξεδήλωσε
ΰστερ' άπό τήν επιτυχία του ;
Καί άν τόν
'Ιωάννη Μεταξά τόν θρηνοΰμε όλοι γιά όσα μεγάλα, γιά όσα ωραία, γιά όσα
δοξασμένα είργάσθη γιά τήν Ελλάδα μας, εμείς οί μουσικοί όλως ιδιαιτέρως τόν
κλαίμε καί θά τον κλαίμε μέ τούς γλυκύτερους φθόγγους τής Ελληνικής Αρμονίας,
γιατί κοντά στ' άλλα έχάσαμε κι'ένα βαθύ, εναν αληθινό φίλο καί παραστάτη τής
αιωνίας καί ακατάλυτης Ελληνικής Μούσας.
ΜΑΝΩΛΗΣ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗΣ
Πρόεδρος
των Ελλήνων Μουσουργών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π