Ή σχέση του Καλομοίρη μέ τήν Παλαμική ποίηση, ήταν στενή καί καίρια στό όλο ποιητικό του έργο. Καί δέν μπορούσε νά ήταν διαφορετικά, αφού ή Παλαμική ποίηση περικλείει μέσα της, ότι καλλίτερο καί πολυτιμώτερο έχει ή αθάνατη εθνική ψυχή μέσα άπό τούς αιώνες. Ό Καλομοίρης, ήταν Ιδεολογικά καί ψυχικά προετοιμασμένος γιά νά δεχθεί καί νά μετουσιώσει σέ ήχους μουσικούς, Τήν Παλαμική ποίηση. Γράφει ό Καλομοίρης στό πρόγραμμα τής πρώτης συναυλίας μέ έργα του, στην Αθήνα, στίς 11.6.1908:
«Ό συνθέτης πού πρωτοπαρουσιάζει σήμερα μικρό μέρος τής
αρχής του έργου του ονειρεύτηκε νά φτιάξει μιά αληθινά Εθνική μουσική
βασισμένη άπ' τή μιά μεριά, στή μουσική των αγνών μας δημοτικών τραγουδιών μά
καί καί στολισμένη άπό τήν άλλη μέ όλα τά τεχνικά μέσα, πού χάρισαν ή αδιάκοπη
εργασία τών προδομένων στή μουσική λαών καί πρώτα - πρώτα τών Γερμανών, Γάλλων,
Ρώσων καί Νορβηγών... Κι' αυτό πρέπει νά είναι ό σκοπός κάθε αληθινά Εθνικής
μουσικής: νά χτίσει τό παλάτι, πού θά θρονιάσει ή Εθνική ψυχή!»
'Οπως μάς γράφει ό Καλομοίρης στό άρθρο του, «Ό Παλαμάς κι ή
Μουσική» στό τεύχος τής Νέας Εστίας τών Χριστουγέννων του 1943, πού είναι
αφιερωμένο στον Κωστή Παλαμά:
«"Ενας αληθινά μεγάλος ποιητής όπως ό Παλαμάς,άχτιδοβολάει τή θέρμη τής δημιουργικής του πνοής όχι μόνο
στό στενό κύκλο τής ποίησης καί τών γραμμάτων, αλλά γενικότερα σ'όλους τούς
κλάδους της τέχνης καί τής διανόησης».
Ό Παλαμάς επηρέασε κυριαρχικά τό έργο
τού Καλομοίρη, όπως ό Γκαϊτε είχε εμπνεύσει τή μουσική ενός Μπετόβεν κι ενός
Σοϋμπερτ. Είναι μοίρα τών μεγάλων ποιητών, νά δίνουν μέ τούς στίχους τους, τό
έναυσμα γιά νά δημιουργήσουν οΐ μεγάλοι εθνικοί συνθέτες τά δικά τους μουσικά αριστουργήματα,
όταν μάλιστα είναι εμπνευσμένα, από τά Εθνικιστικά ιδανικά.
Γράφει πάλι ό Καλομοίρης στό ίδιο άρθρο του:
«Ή επίδραση του
έργου του Παλαμά στό θεμέλιωμα τής νεοελληνικής μουσικής είναι, όπως πιστεύω,
πρωταρχικής σημασίας γιά τήν όλη της υπόσταση. Κι όχι τόσο, γιατί πολλοί άπό
τούς συνθέτες μας έχουνε γράψει πάνω σέ στίχους του ποιητή μερικές άπό τίς καλύτερες
μουσικές τους σελίδες, όσο καί κυρίως, γιατί ή όλη προσιτά θεία τής νέας
ελληνικής μουσικής δημιουργίας χρωστάει τά φτερά της, τά εθνικιστικά της
ιδανικά, τή όλη της ανάταση, στήν Παλαμικήν Ιδέα».
Ό Καλομοίρης μέ ζωντάνια μάς περιγράφει πώς άπό μικρό παιδί
γνώριζε ήδη μερικούς στίχους άπό τούς «Ίαμβους καί τούς Ανάπαιστους»,
σπαρμένους σέ περιοδικά καί ημερολόγια, πού τόν συνεπήραν ολόκληρο. Τήν «Μαύρη
Λάμια» τήν είχε μελοποιήσει σπουδαστής ακόμη, στο Ωδείο τής Βιέννης. Τή «Γριά
Ζωή», τή γράφει στά 1907 δάσκαλος τής μουσικής, στά Χάρκοβο τής Ρωσίας. Ό
θαυμασμός τοϋ Καλομοίρη γιά τόν Παλαμά κορυφώνεται σέ θρησκεία καί αληθινή
πίστη, όταν διαβάζει τούς στοχαστικούς καί μεγαλόπνευστους στίχους, τοΰ
«Δωδεκάλογου τοϋ Γύφτου». Ή αληθινά Ελληνική ποίηση τοϋ μεγάλου μας βάρδου βγάζει
τόν Καλομοίρη κυριολεκτικά «έξω άπό τήν κλασική μουσική ανατροφή του», έξω άπό
κάθε συμβατισμό. Όμολογεΐ ό ίδιος, μέ καθαρή ειλικρίνεια ότι:
«"Ολο καί αποδιώχνω τήν ψυχική επίδραση του δυτικού μουσικού πολιτισμού,
προσπαθώντας νά κρατάω μόνο τίςτεχνικές του καταχτήσεις».
Τί θαυμάσια υποθήκη γιά τούς
μεταγενέστερους "Ελληνες συνθέτες, πού εμπνεύστηκαν άπό τήν εθνική μας
μουσική, σάν τόν Σκαλκώτα, τόν Βάρβογλη, τόν Εύαγγελάτο, τόν Ξένο, τόν
Κωνσταντινίδη καί τόσους άλλους πού βάδισαν τό δρόμο, πού άνοιξε τό λαμπρό
παράδειγμα τοϋ Μανώλη Καλομοίρη. Πάλι ό Καλομοίρης συνεχίζει τήν εξομολόγηση
του, πού είναι καί μιά ομολογία πίστης, στήν Παλαμική Ιδέα: «Ύστερ' άπό τήν
προσωπική μου γνωριμία μέ τόν Ποιητή καί μέ τήν πάροδο του χρόνου, νοιώθω τό έργο
μου όλο και πιό στενά ιδεολογικά συνυφασμένο μέ τήν Παλαμική Ιδέα, ακόμα κι' όταν
δέν εξαρτάται άμεσα άπό τούς στίχους του». Τό πνεύμα τής περίφημης «Συμφωνίας
τής Λεβεντιάς», είναι Παλαμικό. Ή «Ρωμαϊκή Σουίτα», μέ τό φινάλε της, πού είναι
γραμμένο πάνω στους στίχους «Στης Θάλασσας επάνω τά νερά, ένας τεχνίτης μέ
μυαλό καί γνώση» είναι παλαμικά. Τό ίδιο είναι «ή Συμφωνία τών Ανίδεων καί τών
Καλών Ανθρώπων», τό «Τρίπτυχο» καί κυρίως ή όπερα, «Πρωτομάστορας», μέ τά
γύφτικα μοτίβα του, πού είναι εμπνευσμένα, όπως αποκάλυψε ό ίδιος ό Καλομοίρης,
άπό τό Δωδεκάλογο τοϋ Γύφτου.
Αμέτρητα τραγούδια του Καλομοίρη είναι μελοποιημένοι στίχοι τοϋ Παλαμά, άπό τίς ποιητικές συλλογές, «Πεντασύλλαβοι», «Κύκλος τών Τετράστιχων»,
«"Ιαμβοι καί Άνάπταιστοι», «Πολιτεία καί Μοναξιά», «Βραδινή Φωτιά».
"Ας μή λησμονάμε τό ήρωϊκό ποίημα «Εμπρός», γιά χορωδία καί μπάντα,
γραμμένο στήν άρχή τών Βαλκανικών πολέμων, μέ τόν απόηχο τών ηρωικών νικών του
στρατού μας, πού μεγάλωσε τήν Ελλάδα γαλουχημένος άπό τά ιδανικά τής Μεγάλης
Ιδέας, πού τόσο ποδοπατήθηκαν βάναυσα, άπό άκαπνους ψευτοκουλτουριάρηδες, στίς μέρες μας... Ό Καλομοίρης
αποκαλύπτει καί τό πόσο μουσική παιδεία είχε ό Παλαμάς, πόσο περίτεχνα ντυμένος
μέ πλουμιστά κεντήδια ήταν ό στίχος του, πόσο μουσική ακριβολογία καί σαφήνεια
είχαν οί στοχαστικές στροφές τοϋ Δωδεκάλογου τοϋ Γύφτου!
«"Οταν
γνώρισα προσωπικά τόν Ποιητή, διαπίστωσα πώς δέν είχε καμιά τεχνική μουσική
κατάρτιση καί πώς όλ' αυτά έβγαιναν μόνο άπό τή διαίσθηση τής μεγαλοφυίας του.
Αυτή τόν έκανε νά οραματίζεται καινά περιγράφει μέ τέτοια θαυμαστή παραστατικότητα
τά κατάστενα καί τά μπουγάζια τής Πόλης καί τόσους άλλους τόπους, πού δέν είχε
δει ποτέ του καί αυτή τόν έκανε νά μιλάει καί γιά τή μουσική μέ μιάν
ακρίβεια καί οξύτητα πραγματικού γνώστη τής τέχνης αυτής. Μέσα σέ τέσσερις
στίχους πώς μιλάει γιά τή φλογέρα καί τήν αντιδιαστέλλει στήν άρπα, μέ απόλυτο
χαρακτηρισμό τών δύο αυτών οργάνων!
Η«Φλογέρα τοϋ βουνού κι' άπό την Ήπειρο ώς τήν Κρήτη,
καθάρια κελαϊδεί κι 'ή Ελληνική ψυχή μαζί σου, πώς ή άδασκάλευτη κι' άπλή ξαφνίζει
μουσική σου, τήν άρπα όπού σοφά τά χέρια παίζουν τού τεχνίτη!» Ό Κωστής
Παλαμάς ήταν γιά τόν Καλομοίρη, τό άνέσπερο φως, πού του φώτισε τό δρόμο τών
εθνικών μουσικών πραγματοποιήσεων του, παρατηρεί ό Δ.Α. Χαμουδόπουλος. Τά
«Μαγιοβότανα» (1914) είναι μιά εξαίσια αισθαντική μουσική σύνθεση γιά τραγούδι
καί ορχήστρα, πού ό Παλαμικός λόγος, ενώνεται μέ τή λυρική Ελληνική ενατένιση
τοϋ Καλομοίρη σ' ένα αξεπέραστο αισθητικό σύνολο, λόγου καί ήχου, μέ απήχηση άπό τό
δημοτικό τραγούδι.
Θαυμάσια επίσης, τά έργα τοϋ Καλομοίρη «Σ’ αγαπώ» (ποίηση
Κ. Παλαμά, 1925), ή «Έληά» (1907 -1944), πού γράφτηκε μέ μεγάλες χρονικές
διακοπές καί συμπληρώσεις.
Επιστέγασμα τής λατρείας τοϋ Καλομοίρη γιά τόν Παλαμά, είναι
ή Συμφωνία άριθ. 3 σέ ρέ έλασ. (1955), πού ό συνθέτης τής έδωσε τόν τίτλο
«Παλαμική». Είναι μιά δραματική σύνθεση, μέ επικά καί λυρικά στοιχεία
επιστέγασμα τής συνεργασίας δυο μεγάλων ανθρώπων τής Τέχνης, πού τούς ένωσε ή
πεποίθηση στίς ακατάλυτες δυνάμεις του "Εθνους, ή πίστη στή μεγαλουργία
τής Φυλής μας καί ή συνειδητοποίηση, ότι ό εθνικός χαρακτήρας ενός έργου
Τέχνης, είναι ότι καλλίτερο έχει νά δώσει ένας σωστός μύστης τής τέχνης, στήν
πατρίδα καί στους συμπατριώτες του.
Δημήτρης Α. Κράνης
Το ιδιο συμβαινει και με τους μεγαλους συγχρονους συνθετες,που εχουν να πουν τα ιδια για τον Ελυτη,τον Ριτσο,τον Σεφερη,τον Γκατσο,τον Σικελιανο...Θεοδωρακης πρωτος απ'ολους αλλα και Χατζιδακης και Μαρκοπουλοσ και Λοιζος εμπνεονται απο την ποιηση και μεγαλουργουν,κτιζοντας σε σπανια υποστρωματα...!!
ΑπάντησηΔιαγραφή