Εισέρχομαι στο θέμα με την όποια αντικειμενικότητα μπορεί να
έχει ένας ανησυχών Έλληνας, ο οποίος μέσω της κοινής λογικής αντιλαμβάνεται το
ανορθόδοξο της πορείας του έθνους μας. Και αναφέρομαι στην κοινή λογική, διότι
η λογική μου είναι αυτή του απλού πολίτου και όχι η περίπλοκη και ελιγματώδης
ενός εδραιωμένου θεσμικού.
Όπως η συντριπτική πλειονότης των Ελλήνων, έτσι κι εγώ
αντιλαμβάνομαι, ότι η Ελλάδα απειλείται. Και η κοινή μου λογική διατελεί εν
συγχύσει: γιατί η Ελλάδα απειλείται; Γιατί; Επειδή η Ελλάδα νοσεί! Και η
απειλή προέρχεται πρωτίστως από τον ίδιο της τον εαυτό. Και πώς είναι δυνατόν;
Είναι. Ας ιδούμε τα συμπτώματα.
Η Ελληνική οικονομία ασθενεί. Ο ανταγωνισμός και η διαμάχη
για την ικανοποίηση ασυγκράτητων επιδιώξεων οδηγούν σε μία διάσταση, όπου η
οικονομία αφήνεται στην λειτουργία της αήθους αγοράς. Η ίαση δεν αναμένεται από
τις στρατιές των οικονομολόγων, οι οποίοι συζητούν ατερμόνως πλην αποφεύγουν
επιμελώς να προτείνουν λύσεις ουσίας, λύσεις αποτελεσματικές, με τις οποίες η
Ελλάδα Θα μπορούσε να επαναποκτήσει την οικονομική της υγεία.
Το πρόβλημα βεβαίως δεν είναι οικονομικό. Είναι πολιτικό. Το
κράτος οφείλει να προσαρμόσει τις παρεμβάσεις με συνειδητό συντονισμό για την
ανάπτυξη της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής, που είναι άλλωστε και στα
πλαίσια των δυνατοτήτων της χώρας.
Η οικονομία της Ελλάδος θα εισέλθει σε υγιή πορεία, όταν
αναληφθεί υπεύθυνη πολιτική αντιμετώπιση, η οποία θα διακρίνεται από αυξημένη
πολιτική και κυρίως εθνική συνείδηση. Άλλως δεν προοιωνίζεται καμμία ανάκαμψη.
Άλλη απειλή. Το δημογραφικό. Δεν αμφιβάλλω και ουδείς εκ των
παρόντων αμφιβάλλει, ότι η δημογραφική μας νόσος οφείλεται σε αριθμό φθινουσών
παραμέτρων, όπως είναι η ομογονία, η ομοφυλία, η ομοεθνία, η ομοφυΐα και η
ομοείδεια. Τώρα, όσο ποτέ άλλοτε η Ελληνική Πολιτεία οφείλει να εγκύψει με
περισσή σοβαρότητα στο σύμπτωμα. Και επί πλέον πρέπει να λάβει θέση φυλάξεως
έναντι του φαινομένου της παγκοσμίου ανακατανομής των πληθυσμών, διότι η
χωρητικότητα μας είναι ησσόνων δυνατοτήτων και ανοχών. Και όχι μόνον. Πρέπει να
λάβει υπ' όψιν και την σκόπιμη και κατευθυνόμενη διεισδυτική πρακτική των
ομόρων λαών που μαζί με τους λοιπούς, ανεξέλεγκτα εισρέοντες. συστήνουν ένα
υπομόχλιο ανατροπής της μέχρι προ τίνος γνωστής μας ελληνικής τάξεως
δημογραφικών και πληθυσμικών πραγμάτων.
Αλλο σύμπτωμα υποτροπιαζούσης νόσου. Τα πολιτισμικά. Οι
Έλληνες ενώ έχουν την πλουσιότερη πολιτισμική κληρονομιά συμπεριφέρονται κατά τρόπο, ο οποίος
αντιβαίνει σε ορισμούς, που διαβεβαιώνουν, πιστοποιούν και προσεπικυρώνουν την
πολιτισμική ανέλιξη.
Οι θεσμοί και η παιδεία γίνονται αθύρματα προοδευτικών
θεωριών ή πραγματιστικών και αποδομιστικών στόχων. Αν μη τι άλλο τουλάχιστον οι
Έλληνες θα μπορούσαν να εργάζονται για την διαφύλαξη της κληρονομιάς στην
κατάσταση που την παρέλαβαν. Από την άλλη χαρακτηριστική είναι η ανοχή μας στην
πολιτισμική ρυμούλκηση από αλλότριους παράγοντες που συντελούν στην πολιτισμική
μας αλλοίωση. Αποδεχόμεθα την πολιτισμική παγκοσμιοποίηση χωρίς αντίρρηση.
Τούτο όμως δεν είναι άλλο τι από μία καθαρά οικονομική
παγκοσμιοποίηση, η οποία επιδρά δραματικά στην αλλοίωση των βιοθεωρικών
στοιχείων, που χαρακτηρίζουν μία κοινωνία δεδοκιμασμένων αξιών. Δεχόμεθα με
απαθές ανασήκωμα των ώμων μας την μουσουλμανοποίηση του ακραιφνούς ελληνικού
ανθρωπολογικού και νυν χωροχρονικά αποστασιοποιημένου κοινωνικού τοπίου.
Και κάτι καινούργιο. Η ζωή μας μολύνθηκε από Σουλεϊμανίαση.
Πολλαπλά είναι τα τρυπήματα από τις ενέσεις κατωτεροποίησης που δέχεται ο
οργανισμός μας.
Κι όμως, η Ελληνική Πολιτεία θα μπορούσε με βάση την
διαισθητική προσέγγιση, την τεχνοκρατική συνδρομή και την τεχνολογική
υποστήριξη να επανέλθει στην εξέταση, αξιολόγηση και εκμετάλλευση της εκχωρούμενης
και παγκοσμίως σεβαστής πολιτισμικής μας κληρονομιάς. Κάπως έτσι θα μπορούσαμε
να υπερηφανευτούμε, ότι είμαστε συντελεστές μιας διαρκούς ελληνικής
ηγεμονικής πολιτισμικής παρουσίας στον υφήλιο πολιτισμικό κόσμο.
Κλείνω τα μάτια και ονειρεύομαι. Η Αθήνα παγκόσμια
πολιτισμική πρωτεύουσα. Η Σπάρτη οικουμενικός οδηγός αρετών. Οι Θερμοπύλες, ο
Μαραθώνας, η Σαλαμίνα, οι Πλαταιές: πλανητικά μουσεία αποδείξεως της δυνάμεως
της ανθρώπινης θέλησης.
Η ομοεργία των συγχρόνων υπευθύνων στο «μεγάλα πράττειν» θα
προίκιζε την Ελλάδα με την αίγλη, που τούτη την ώρα έχει την απόλυτο ανάγκη
της. Συνεπώς η αδιαφορία μας για την διατήρηση της συνεχείας του ελληνικού μας
πολιτισμού ισοδυναμεί με μία εκ των έσω απειλή.
Μία άλλη απειλή είναι και η τάση προς αμεθεξία περί τα
θρησκευτικά. Ας το χαρακτηρίσουμε ως το ηθικο-κοινωνικόν αδιάθετον. Θα
μπορούσαμε να πούμε, ότι αναδυόμενη θρησκεία είναι ο ατομισμός, όπου το ανθρώπινο
υποκείμενο περιβάλλεται με ιερότητα και αντιπαρατίθεται σε κάθε εθνικό και
κοινωνικό συμφέρον. Και το συλλογικό συμφέρον, ως φυσικόν απαιτεί μείωση του
ατομισμού. Ο αύξων αυτός αθεϊσμός και ο αγνωστικισμός μπορεί να συνιστούν ένα
πνευματικό αυτοπροσδιορισμό αλλά δεν παύουν να είναι καταλύτες εξοφλήσεως της
ελληνικής κοινωνικής ομοειδείας. Απέναντι η εκκλησία στέκεται αδέξια και
σαστισμένη ένεκα του φρενήρους ρυθμού των κοινωνικών μεταλλαγών επί παραδόσεων,
πίστεως και δοξασιών. Επιδεικνύει αδυναμία προβολής μιας ισχυράς θρησκευτικής
επιχειρηματολογίας, εμπρός στην ρευστότητα πεποιθήσεων. Οι πεπαιδευμένοι
αιτιώνται την απουσία πνευματικών ερεθισμάτων. Οι ενδείξεις μαρτυρούν
κοινωνικο-πνευματική απορρύθμιση
.
Παρά ταύτα, ο ιστός της πίστεως των Ελλήνων παραμένει
εκείνος, ο οποίος έχει διαμορφωθεί από την παράδοση. Ο άνθρωπος αισθάνεται την
ανάγκη να πιστεύει σε κάτι, διότι άλλως Θα καθίστατο εκμεταλλεύσιμος ύλη των
φορέων του θρησκευτικού μηδενισμού, του κοινωνικού ρεφορμισμού, ακόμη και του
αφελληνισμού, όπερ και ολέθριον για την δική μας ανάδελφο φυλετική ομάδα, η
οποία θέλει και πρέπει να έχει ένα εθνικο-κοινωνικό προσανατολισμό. Ας
παραδειγματισθούμε από το Ιslam.
Ας ιδούμε την ακμαιότητα των μουσουλμάνων και την έφεση τους να καλύπτουν τα
κενά εκείνα, όπου δεν υπάρχουν άμυνες, οι οποίες να εγγυώνται την ακεραιότητα
της οντότητας, που εκπροσωπούν.
Στην Ελλάδα σήμερα ακόμη και ένας κοινός νους, πολλώ δε
μάλλον ένας προσεκτικός αναλυτής θα παρατηρήσει, ότι στους θεσμούς υπάρχουν
κενά. Κενά σε προσδοκώμενη σοφή ηγεσία. Σε πρόσφορο διαχείριση της οικονομίας.
Στην εκτίμηση της σοβαρότητος του ρόλου των ενόπλων δυνάμεων στην ασφάλεια της
χώρας. Γενικά θα διαπιστώσει χρεωκοπία των αξιών.
Λέει ο Arlnod Toynbee
στο βιβλίο του «Η Σπουδή της Ιστορίας», ότι όταν τα σύνορα μιας κοινωνίας
ανωτέρου πολιτισμού και μιας άλλης κατωτέρου τοιούτον παύσουν να προχωρούν, η
πλάστιγς δεν σταθεροποιείται αλλά θα κλίνει υπέρ της καθυστερημένης κοινωνίας, η
οποία κατά τεκμήριον, διακρίνεται από σφρίγος.
Εδώ σήμερα καθιστάμεθα μάρτυρες μιας περίπου ομοίας
αντιπαραβολής κοινωνικών οντοτήτων. Η Ελλάς, η κάποτε πηγή του πνευματικού
φωτός, σήμερα δείχνει κατάκοπος και παρητημένη. Ακόμη και από την στοιχειώδη μέριμνα
της αυτασφαλίσεως. Δεν φαίνεται να γνωρίζει τον τρόπο να αμυνθεί. Απλά ελπίζει,
σε δημιουργία συνθηκών ανασυντάξεως για μια πολιτικοκοινωνική επιστροφή. Μία
επιστροφή με διεκδικήσεις. Η -επί των ημερών μας- στάση της πολιτικής ηγεσίας,
όταν διατείνεται, ότι η Ελλάς ουδέν διεκδικεί δεν στοιχειοθετεί ένα
διπλωματικό ή διαπραγματευτικό πλεονέκτημα. Αντιθέτως αποκαλύπτει αδυναμίες του
συστήματος της ελληνικής σκέψεως. Είναι ο αντικατοπτρισμός φοβικών συνδρόμων.
Είναι η ανισχυρία δομών. Είναι η ηγεσιακή ισχνότης. Είναι το διπλωματικόν
ευένδοτον. Είναι η εκτελεστική ανικανότης. Είναι η άτοπος δικαιολογία των όσων
αρμοδίων, που αποποιούνται υπευθυνότητα. Είναι η μοιρολατρική υποταγή ενός
ολόκληρου λαού.
Σε ένα τέτοιο παρηκμασμένο μόρφωμα με κατεσταλμένη την
πολεμική αρετή και εμφανή την αδυναμία της αυτοβοήθειας και αμύνης, φυσικόν
επόμενον είναι να υπάρχουν διεκδικήσεις από τους όμορους εις βάρος της
αλλογενούς προς αυτούς Ελλάδος. Και αυτές τις διεκδικήσεις οι γύρω μας τις
προβάλλουν ανενδοίαστα.
- Οι Αλβανοί ανεπίσημα μεν ουσιαστικά δε, διεκδικούν ολόκληρη την'Ηπειρο και μέρος της Δυτικής Μακεδονίας.
- Οι Σκοπιανοί επίσημα και δεδηλωμένα διεκδικούν τον ελληνικό χώρο μέχρι τον Όλυμπο.
- Οι Βούλγαροι έχουν στον νού τους και όταν οι συγκυρίες αρμονιστούν, να υλοποιήσουν την πάλαι ποτέ Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου. Ας θυμηθούμε και πρόσφατο δεδομένο σε χάρτη μελετωμένης ασκήσεως.
- Ως προς τους Τούρκους, τι θα μπορούσαμε να πούμε; Γνωστές σε όλους οι προθέσεις των Τούρκων, ως προς την Θράκη, το Αιγαίο, την Κύπρο.
Κι ας έχουμε στο νού μας και κάποια ενδεχόμενα.
Αν το αύριον της Ελληνο-Τουρκικής αντιπαραθέσεως καταλήξει
σε μία σύγκρουση -ας πούμε- χαμηλής εντάσεως, τότε η στρατηγική με την
παραδοσιακή της σημασία θα παύσει να έχει εφαρμογή. Θα αποτελεί απλώς ένα ηλεκτρονικοποιημένο
παίγνιο του Γενικού Επιτελείου. Κάτι σαν άσκηση αυταπάτης. Και τούτο, διότι,
μόλις ξεκινήσουν στρατιωτικές επιχειρήσεις κλασσικής μορφής θα ανοίξει
ταυτόχρονα και η αυλαία ενός θεάτρου προσθέτων επιχειρήσεων οπουδήποτε εντός Ελλάδος.
Ανορθόδοξες ενέργειες, πάσης φύσεως τρομοκρατικά κτυπήματα και αριθμός
ασύμμετρων εχθρικών προσβολών.
Και οι εχθρικώς ενεργούσες ομάδες θα ενεργούν κάτω από
εχθρικές κατευθύνσεις, θα δεχθούμε προκηρύξεις, διακηρύξεις και ίσως ανακηρύξεις.
Ας φανταστούμε
τη δράση ενός οργανωμένου UCC.
Ας μην αγνοήσουμε ενδεχόμενη διείσδυση Γκρίζων Λύκων συνεργαζομένων με
εξοπλισμένες ομάδες της μειονότητος της Θράκης. Θα υποστούμε προσβολές από
ένοπλα αποσπάσματα βορείων ομόρων διεκδικητών καθώς και άλλων ξένων ποινικού ενδιαφέροντος συμμοριών. Θα γευτούμε
τις φρικαλεότητες πεινασμένων λαθρομεταναστών. Και ας μη παραλείψουμε τους
φονταμενταλιστές ισλαμιστές. Ακόμη-ακόμη απειλή πρέπει να λογισθεί και η
εκδήλωση ασύμβατων προς το δέον ενεργειών των βορειοελλαδιτών προσφύγων, που θα
κατευθυνθούν στο νότο προς εύρεση τροφής και στέγης και εξασφάλιση της
ταλαιπωρημένης υπάρξεως των.
Ας σκεφθούμε εν τέλει και τους υπόλοιπους εμάς Έλληνες και
τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας θα αντιδράσει στα πλαίσια μιας αυτοάμυνας.
Και ας μη μου πει κάποιος: «μα τι λέτε κύριε. Δεν γίνονται
πόλεμοι σήμερα».
Και ο κάθε σκεπτόμενος και σπουδαγμένος και υποψιασμένος και
αυτός που έχει επάρκεια και μπορεί και «βλέπει» το τι συμβαίνει στον κόσμο και
αυτός που αντυλαμβάνεται πράγματα, που δεν αντιλαμβάνονται οι πολλοί, θα σας
πει, ότι «όσο υπάρχουν άνθρωποι επί Γης, η ειρήνη θα σηματοδοτεί τα διαστήματα
μεταξύ των πολέμων».
Και για να μην επιχειρηματολογούμε χρονοτριβώντας για να
πεισθούμε για πράγματα ευαπόδεικτα, ας καλέσουμε τους ανωτάτους υπευθύνους
πολίτες αυτής της χώρας να μας διαβεβαιώσουν, να μας εγγυηθούν, να μας
υπογράψουν, ότι δεν γίνεται πόλεμος και συνεπώς δεν χρειαζόμαστε τις ένοπλες
δυνάμεις.
Η ευθύνη μιας τέτοιας δηλώσεως, ως φαίνεται καταλήγει σε
πιθανή παραπομπή σε στρατηγικούς αναλυτές. Αλλά -ώ, του παραδόξου- τις απόψεις
των οποίων είναι πλέον ή βέβαιον, ότι ολίγιστα υιοθετούν.
Οι αναλυτές θα πουν, ότι σήμερα η κίνηση των κεφαλαίων είναι
ένα όπλο πανίσχυρο, που δεν γνωρίζει σύνορα κρατών και δεν ελέγχεται. Οτι τα ΔΣ
των πολυεθνικών εταιρειών διαθέτουν μεγαλύτερη δυναμική και αποφασιστικότητα
από τα πλείστα των υπουργικών συμβουλίων κρατικών οντοτήτων. Θα πουν, ότι όταν
συντρέξουν συμφέροντα των κρισίμων, των ανενδοίαστων και αποφασιστικών δυνάμεων,
τότε θα βρεθούμε εκόντες άκοντες στο μέσον ενός πολέμου.
Και πόλεμοι είναι πολλών ειδών. Είναι οι πολιτισμικοί.
Είναι οι θρησκευτικοί, οι δημογραφικοί. Είναι οι των μεταναστευτικών κυμάτων.
Είναι οι οφειλόμενοι στην πείνα. Είναι οι πόλεμοι για το πετρέλαιο, για το
νερό, το περιβάλλον, τα ναρκωτικά. Είναι για τον έλεγχο της πληροφορίας. Είναι
οι ΡΒΧ. Είναι οι πυρηνικοί, οι διαστημικοί. Είναι κι αυτοί εντός των άστεων.
Είναι οι αποσχιστικοί, οι ποδοσφαιρικοί, οι τουριστικοί. Είναι οι ασύμμετροι.
Είναι πόλεμοι, που ο νους μας αδυνατεί να προσδιορίσει.
Και τι λένε οι αναλυτές. Οτι για όλα τα ενδεχόμενα
απαιτείται ύπαρξη Εθνικής Στρατηγικής. Πρέπει να υπάρχει Εθνική Στρατηγική,
όπως μας λέει ο ναύαρχος Γρηγόριος Δεμέστιχας στο ομώνυμο -και χρήσιμο για
τους κυβερνήτες- βιβλίο του, ώστε να ασκηθεί σωστή εξωτερική, οικονομοκοινωνική
και αμυντική πολιτική.
Για να επιτευχθεί τούτο πρέπει να προσδιοριστούν τα εθνικά
συμφέροντα. Να διερευνηθεί το διεθνές περιβάλλον και οι σχέσεις μας με αυτό. Να
αποτιμηθεί η γεωστρατηγική θέση της χώρας. Να γίνει ρεαλιστική εκτίμηση απειλών
και δυνατοτήτων ασφαλείας. Να συνδράμουν άπαντες οι εμπλεκόμενοι φορείς στο
έργο της κραταιώσεως της εθνικής ισχύος. Να πραγματοποιηθούν με τον ύψιστο
βαθμό διορατικότητος συμπήξεις συμμαχιών. Να καλύπτονται άπαντες οι εθνικοί
σκοποί μετά από εκμετάλλευση καλών ιδεών ελιγμού για την αντιμετώπιση κρίσεων,
κυρίως σήμερα, όπου το Διεθνές Δίκαιο της Θαλάσσης έχει λάβει την μέγιστη
δυναμική του, επειδή στους θαλασσίους περί την χερσαία Ελλάδα χώρους υπάρχουν
προσοδοφόρες πηγές ενεργείας.
Και αυτές τις πηγές, τις δικές μας πηγές, τις καλοβλέπει ο
Τούρκος. Ερμηνεύοντας τον υπουργό εξωτερικών της Τουρκίας Αχμέτ Νταβούτογλου
αντιλαμβανόμεθα, ότι η Τουρκία ασκεί γεωπολιτική με σκοπό, την επιλεκτική
ιεράρχηση σχέσεων με τους γείτονες καθώς και την συμπιεστικά μονομερή
αναβάθμιση του ρόλου της σε επίπεδο περιφερειακό. Ως προς αυτό έχει και την
στήριξη των ΗΠΑ, που η Τουρκία για αυτούς είναι κομβική χώρα στην συνδετική
περιφέρεια Ευρώπης και Μέσης Ανατολής.
Μια πιο προσεκτική ματιά μας οδηγεί σε αμφισβητήσεις, ως
προς τις διακηρυσσόμενες καλές προθέσεις της Τουρκίας στον συγκεκριμένο αυτό
χώρο συναντήσεως των τριών από τις πέντε ηπείρους. Η Τουρκία εκμεταλλεύεται
περισσότερο την Πολιτική Γεωγραφία, η οποία στην περίπτωση της παραμετράται με
τον υποβιβασμό της βούλησης των γειτνιαζουσών με αυτήν χωρών και με τον
ταυτόχρονο περιορισμό των διαθεσίμων επιλογών των κυβερνήσεων των γύρω χωρών.
Η Τουρκική πολιτική επί του προκειμένου είναι μία
γεωπολιτική ψευδαίσθηση, μία Νταβουτόγλεια υποκρισία, μία στρατιωτική
αιτιολογία και μία πολιτισμική βαρβαρότητα.
Αφού λοιπόν τα πράγματα είναι έτσι, ας ξεκινήσουμε κάνοντας
αρχή από την πολιτικο-στρατιωτική μελέτη της ουσίας της «αποτροπής» μέχρις
ότου φθάσουμε στο επίπεδο του ευαποδέκτως «διεκδικείν»
Υποστράτηγος ε.α. Κωνσταντίνος Αργυρόπουλος
σημ. κ.π.
Το ανωτέρω κείμενο έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό Προβληματισμοί τεύχος 72
και αποτελεί εισήγηση του υποστρατήγου Κ.Αργυρόπουλου στην ημερίδα της 24ης Μαίου 2013 στην ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΘΗΝΩΝ με θέμα:
"Η άμυνα και ασφάλεια της χώρας μας υπό το πρίσμα των εσωτερικών και εξωτερικών εξελίξεων"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π