η μεγάλη μας τραγωδός Ελένη Παπαδάκη, πρωταγωνίστρια
του εθνικού θεάτρου, στον ρόλο της
"Αντιγόνης"
σε σκηνοθεσία Τάκη Mουζενίδη στο θέατρο
Ηρώδου του Αττικού τον Σεπτέμβριο του 1940
|
Η Ελένη Παπαδάκη, κατά τη διάρκεια της Κατοχής έκανε το πέρασμά
της στην αρχαία τραγωδία και τα αποτελέσματα αυτού του εγχειρήματος
περιγράφονται με χρυσά γράμματα από τους κριτικούς, σε θεατροκριτικά κείμενα
που θα βρείτε σε ξαχωριστό τμήμα αυτής της ιστοσελίδας. Παράλληλαόμως,
συμμετείχε μή κερδοσκοπικά σε δεκάδες φιλανθρωπικές εκδηλώσεις από τις οποίες
μας σώζωνται τα πολύτιμα ηχητικά ντοκουμέντα με την φωνή της.
* * *
Η γνωριμία της με τον κατοχικό πρωθυπουργό Ράλλη, θα περιγραφτεί συκοφαντικά ώς έρωτας από τον σύγχρονο της Τύπο, και εκείνη θα κατηγορηθεί ώς ''η πόρνη-φιλενάδα'' του φιλογερμανού πολιτικού. Στην ουσία, σήμερα έχει ξεκαθαριστεί πλήρως η εικόνα
για το υποτιθέμενο
ειδύλλιο : ο Ράλλης, ήταν ενδεχομένως πολύ ερωτευμένος με την Ελένη Παπαδάκη,
αλλά εκείνη δεν ανταποκρίθηκε ποτέ στα αισθήματά του. Η φιλία όμως, και ο
θαυμασμός του για την Παπαδάκη, επέτρεπαν στην ηθοποιό να ζητά χάρες από τον
Ράλλη, και να σώζει κυριολεκτικά από τον θάνατο έλληνες πατριώτες, είτε
κομμουνιστές αντάρτες, είτε εβραίους καταζητούμενους.* * *
Η γνωριμία της με τον κατοχικό πρωθυπουργό Ράλλη, θα περιγραφτεί συκοφαντικά ώς έρωτας από τον σύγχρονο της Τύπο, και εκείνη θα κατηγορηθεί ώς ''η πόρνη-φιλενάδα'' του φιλογερμανού πολιτικού. Στην ουσία, σήμερα έχει ξεκαθαριστεί πλήρως η εικόνα
ΕΝΑ
ΜΗΝΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΤΗΣ, Η ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ ΘΡΗΝΗΘΗΚΕ ΩΣ ΕΘΝΙΚΗ ΑΠΩΛΕΙΑ ΜΕ
ΣΥΣΣΩΜΟ ΣΧΕΔΟΝ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΗΝ ΚΗΔΕΙΑ ΤΗΣ. Από αριστερά,
σύμφωνα με τους αριθμούς: Μελίνα Μερκούρη (1), Κατερίνα Ανδρεάδη (2), Κώστας
Μοναούρης (3), Αννα Καλουτά (4), Τζένη Αρσένη (5), Βασίλης Λογοθετίδης (6),
Ανδρέας Φιλιππίδης (7), Μαρίτσα Ράλλη (8), Σαμ Μπράντενμπουργκ (9), Μαρία
Αμαριώτου (10), Μάρκος Φουντουκάς (11), Μιχάλης Παπαδάκης (12), Μαρίκα
Κοτοπούλη (13), Κούλα Νικολαΐδου (14) και Μαρίκα Νέζερ (15). (Φωτογραφία
παρμένη από το ιστολόγιο Ανεμούριον)
* * *
Η απελευθέρωση της Ελλάδας από τον γερμανικό, ιταλικό και βουλγαρικό ζυγό, βρήκε τους ηθοποιούς του Εθνικού Θεάτρου, όπως και όλο τον ελληνισμό, χωρισμένο σε δεξιούς και αριστερούς,στα πρόθυρα του χειμώνα του 1944. Γείτονας πρόδιδε γείτονα, φίλος κατέδιδε φίλο, και οι αριστεροί ηθοποιοί τους δεξιούς. Ή, και αντίστροφα.
Οι εκλογές του Σωματείου Των Ηθοποιών το Νοέμβρη του 1944 εκλέγουν την δεξιά παράταξη : Δημήτρης Χόρν, Άννα Καλουτά, Νίκος Δενδραμής, Ρένα Βλαχοπούλου, Ορέστης Μακρής, Βασίλης Αυλωνίτης, Σπύρος Μουσούρης, κ.α. Στον αντίποδα, βέβαια, οι αριστεροί : Αιμίλιος Βεάκης, Μάνος Κατράκης, Τίτος Βανδής, Δήμος Σταρένιος, Δημήτρης Μυράτ, Αλέξης Δαμιανός, Ζώρζ Σαρρή, Νίκος Τζόγιας, κ.α. Ομως, κατ'απαίτηση μερίδων του σωματείου, αρχίζουν οι διαγραφές ηθοποιών από τον σύλλογο. Στις 23 Νοεμβρίου δημοσιεύουν μια λίστα με τίτλο ''Οι προδόται ηθοποιοί'' και όσοι θεωρούνται ''προδόται'', δικάζονται συνοπτικά για να αποβληθούν..
Πράγματι, η «πριγκίπισσα της μοναξιάς», όπως την αποκαλούσαν, κατά τη διάρκεια της Κατοχής λόγω των διασυνδέσεών της, είχε καταφέρει να σώσει πολύ κόσμο ανεξαρτήτως ιδεολογίας, μεταξύ των οποίων τον γιό του γνωστού βιβλιοπώλη Ελευθερουδάκη και τον γιατρό Γιώργο Μουστρούφα, κατοπινό στέλεχος του Υπουργείου Υγείας υπό τον Πέτρο Κόκκαλη στην Κυβέρνηση του Βουνού. Όμως όλα αυτά είχαν ξεχαστεί τόσο γρήγορα..
* * *
Και λασπολογία καλά κρατούσε.
Ο ''απαγορευμένος'' Τύπος της εποχής, με την καθοδηγούμενη από αριστερούς κύκλους εφημερίδα ''Ελληνικό Αίμα'' διέδιδαν ευθαρσώς λαϊκιστικά αποκυήματα της φαντασίας τους:
''Ας σημειωθεί οτι ο Ράλλης δώρισε στον γεροντικό του έρωτα, μια ζώνη από πλατίνα, αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων. Έτσι, ενώ ο λαός υποφέρει από την πείνα, ο πρωθυπουργός παριστάνει τον ''γενναιόδωρο'' εραστή.''
''Διεθόθη [...] τις τελευταίες μέρες, οτι ο Γιάννης Ράλλης κατόρθωσε με ''δημοκρατικό ειδικό νόμο'' να τελέσει τον τέταρτο γάμο του, νυμφευθείς την Ελένη Παπαδάκη''.
Όλα αυτά προκαλούσαν, δικαιολογημένα σε κάποιο βαθμό, το λαϊκό αίσθημα. Μέρες μετά τη δολοφονία της Ε.Π., οι δήμιοι θα έψαχναν απεγνωσμένα στο σπίτι της, για την ...υποθετική πλατινένια ζώνη που της χάρισε σύμφωνα με τα δημοσιεύματα ο πρωθυπουργός.. Αντ'αυτής, οι πλιατσικολόγοι, βολεύτηκαν τελικά μόνο με μια γούνα.
πηγή και
φωτογραφίες και κείμενα από το χρονολόγιο του Γιώργου Πισσαλίδη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π