Όσο
αφορά την 7η και τελευταία τέχνη εκ των επονομαζόμενων καλών τεχνών, που είναι
ο κινηματογράφος, διαβάζουμε διάφορες ελλιπείς και ανακριβείς πληροφορίες
σχετικά με την ιστορία του.
1)Στη
διαδικτυακή υποστήριξη ερευνητικής εργασίας των μαθητών του 4ου Γενικού Λυκείου
Κοζάνης (με την καθοδήγηση των καθηγητών τους φυσικά), μεταξύ άλλων διαβάζουμε:
«…Το πρώτο βήμα της κινηματογραφικής
ανακάλυψης έγινε από Κινέζους σοφούς πριν από 1000 περίπου χρόνια που
παρατήρησαν πως μια τρύπα σε ένα παντζούρι έδινε την εικόνα ενός αναστραμμένου
κόσμου. Πέντε αιώνες αργότερα ο Ιταλός Τζιρόλαμο Κάρντανο στερέωσε ένα φακό σε
μία τρύπα και η εικόνα έγινε πιο καθαρή. Τον 18ο αιώνα οι απλές σκιές έγιναν
ζωγραφισμένες εικόνες σε γυαλί. Ο "μαγικός φανός" πρόβαλλε γυάλινες
διαφάνειες σε μια οθόνη…».
2)Στην Ιστορία του Κινηματογράφου cinemainfo.gr, μεταξύ άλλων
διαβάζουμε: «Η ιστορία του κινηματογράφου ξεκινάει με τους πρωτοπόρους
εφευρέτες του και τις πρώτες τους ταινίες. Στην Αμερική ο εφευρέτης Thomas
Edison, πνεύμα ανήσυχο, έβαλε σκοπό του να φτιάξει μια συσκευή που θα κατέγραφε
ταυτόχρονα ήχο και εικόνες. Το πρώτο βήμα σε αυτό ήταν το
"κινητοσκόπιο"».
3)Αλλά και το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανώτατης Σχολής
Καλών Τεχνών παρακαλώ, στο κεφάλαιο ‘’Εισαγωγή στην Ιστορία του
Κινηματογράφου’’, φαίνεται να έχει άγνοια για το πότε και από που αρχίζει η
ιστορία του κινηματογράφου εφόσον διαβάζουμε ότι: «Ο κινηματογράφος ξεκίνησε ως
πείραμα των επιστημόνων του 19ου αιώνα, για να αναδειχθεί σύντομα ως το
δημοφιλέστερο μέσον ψυχαγωγίας αλλά και ως η τέχνη του 20ού αιώνα. Οι
καινοτομίες χαρακτήρισαν την πορεία του μετά την επίτευξη της κινούμενης
εικόνας. Τα αρχικά μονόλεπτα φιλμάκια με αξιοπερίεργα ή κωμικά θέματα
εξελίχθηκαν σε μεγάλου μήκους ταινίες…» και λοιπά και λοιπά.
4)Τέλος η Βικιπαίδεια θεωρεί τον Βρετανό
φωτογράφο Edward Muybridge, ως πρόδρομο της κινηματογραφικής ιστορίας διότι το
1878 περίπου, κατάφερε να αναπτύξει μεθόδους διαδοχικής φωτογράφισης
απεικονίζοντας την κίνηση ενός αλόγου. Στους πρόδρομους του κινηματογράφου
κατατάσσεται και ο Γάλλος φυσικός Ετιέν Μαρέ εφόσον την ίδια περίπου εποχή,
κατόρθωσε να συλλάβει φωτογραφικά το πέταγμα ενός πουλιού με τη βοήθεια μιας
φωτογραφικής μηχανής με δυνατότητα αποτύπωσης 12 στιγμιοτύπων ανά λεπτό.
Πριν
συμπληρώσουμε την πραγματική ιστορία του κινηματογράφου πρέπει να επισημάνουμε
ότι είναι ιδιαιτέρως εντυπωσιακό και
προκαλεί αναπάντητα ερωτήματα το πώς, τέσσερεις πηγές όπως οι προαναφερόμενες,
αγνοούν ή σκοπίμως δεν αναφέρουν, ότι πολύ πριν από τον Γάλλο Ετιέν Μαρέ και
τον Βρετανό Edward Muybridge, πολύ πριν από τον 19ο αιώνα και τον Αμερικανό
Thomas Edison, τον Ιταλό Τζιρόλαμο Κάρντανο, αλλά και πολύ πριν από τα 1.000
περίπου χρόνια όπου οι Κινέζοι παρατήρησαν πως μια τρύπα σε ένα παντζούρι έδινε
την εικόνα ενός αναστραμμένου κόσμου, η πρώτη γραπτή μαρτυρία για την προβολή
κινούμενων εικόνων ή σκιών στο βάθος ενός σπηλαίου, είναι αυτή του Πλάτωνα στην
‘’Πολιτεία’’, όπου περιγράφει το παιχνίδισμα της σκιάς και του φωτός. Επίσης ο
Λουκιανός στο ‘’Ταξίδι στη Σελήνη’’, μας δίνει μια εικόνα κινηματογραφικής
προβολής εφόσον κάμνει αναφορά για έναν καθρέφτη τοποθετημένο στο άνοιγμα ενός
πηγαδιού, όπου μέσα του μπορεί να δει σκηνές και ομιλίες από τη ζωή των
ανθρώπων στη γη.
Αλλά και ο μεγάλος Έλληνας εφευρέτης, Ήρων ο Αλεξανδρεύς, είχε
επινοήσει 2.000 χρόνια περίπου, πριν απ`
το σήμερα και 1.000 χρόνια πριν από τους Κινέζους, την κατασκευή του αυτόματου κινηματογραφικού
θεάτρου. Το αυτόματο θέατρο ήταν ένας μηχανισμός που παρουσίαζε έναν ναό του
Διονύσου με διάφορες μορφές (ιέρειες), όπου μπορούσαν να κινηθούν, να ανάβουν
φωτιές και ταυτόχρονα να ακούγονται διάφοροι ήχοι τυμπάνων και κυμβάλων. Οι
κατασκευές αυτές θεωρούνται ιδιοφυείς διότι ήταν προγραμματισμένες κατά τέτοιο
τρόπο ώστε με ανάλογες ρυθμίσεις να κάνουν διαφορετικά πράγματα. Κατά την
λειτουργία του αυτόματου θεάτρου, εμφάνιζε σκηνικά ‘’εφέ’’, όπως κινούμενα
πλοία σε διάταξη στόλου, καταιγίδες, φωτιές και καταστροφές.
Πρόκειται για ένα κινηματογραφικό θέατρο, που
παρουσιαζόταν σε δημόσιες παραστάσεις.
Ιδιαίτερα το σταθερό αυτόματο είχε διαστάσεις, που του επέτρεπαν και την ιδιωτική χρήση. Δηλαδή θα λέγαμε ότι ο κάθε ενδιαφερόμενος είχε σπίτι του μία μορφή φορητής εκ του σύνεγγυς τηλεόρασης, ή ένα μικρό σύστημα οικιακού κινηματογράφου! Ο Ήρων περιγράφει την λειτουργία του ως εξής:
«Τοποθετούμε
αρχικά το αυτόματο σε κάποια θέση και αφού απομακρυνθούμε ύστερα από λίγο χρόνο
το αυτόματο μεταβαίνει σε κάποια άλλη ορισμένη θέση. Κι όταν σταματήσει, η
φωτιά ανάβει στο βωμό μπροστά απ’ τον Διόνυσο. Κι απ’ το ραβδί του Διονύσου
αναβλύζει γάλα ή νερό κι από την κούπα του χύνεται κρασί… Και με λουλούδια
στεφανώνεται όλος ο χώρος γύρω από τους τέσσερεις στύλους της βάσης και οι
κυκλικά τοποθετημένες Βάκχες γυρίζουν χορεύοντας γύρω απ’ το μικρό ναό και ήχος
ακούγεται τύμπανων και κυμβάλων…».
(Πηγές: Ήρων, Αυτοματοποιητική, 4,2 και για
περισσότερα: Ο ‘’κινηματογράφος’’ του Ήρωνος / Hellas-Spot, Αρχαία Ελληνική
Τεχνολογία Ο "κινηματογράφος" του Ήρωνος..., Το “Home cinema” του
Ήρωνα, πριν 2.000 χρόνια!! www.olympia.gr, Σημειώσεις διάλεξης της φιλολόγου
Αιμιλίας Ματθέ με θέμα ‘’Σύντομη Ιστορία του Κινηματογράφου’’23-6-2009 και
άλλες.
Το “Home cinema” του Ήρωνα, πριν 2.000 χρόνια!
(Δημοσίευμα του New World Order-Wake Up, Τρίτη 1 Μαΐου 2012, επιμέλεια
Βισάλτη).
Επανερχόμενοι στο ερώτημα: Γιατί παραλείπονται οι μαρτυρίες της
ελληνικής επινόησης και εφεύρεσης του κινηματογράφου, διαπιστώνουμε ότι σε
μερικές εκ των πηγών που αναφέρουν το ελληνικό κινηματογραφικό επίτευγμα έστω
και ως προϊστορία (;), (cinemainfo. gr), γράφουν ότι, η τότε εξέλιξη του
κινηματογράφου διεκόπη από τον χριστιανισμό θεωρούμενη ως ειδωλολατρική. Μήπως
τελικά αυτός είναι και ο λόγος της αποσιώπησης των ελληνικών επινοήσεων από τη
σύγχρονη βιβλιογραφία; Μήπως τελικά πρέπει να επικρατήσει η σιωπή για οτιδήποτε
έγινε στην ανθρωπότητα από τους Έλληνες της προχριστιανικής χρονολόγησης;
''Το απόσπασμα που διαβάσατε είναι από το βιβλίο του Δρ. Λεωνίδα Μπίλλη με τίτλο: ΟΛΟΙ ΑΝΤΕΓΡΑΨΑΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ.
Για επικοινωνία σχετικά με το βιβλίο, email: llbillis@hotmail.gr''
Ὅποιος μὲ ἐλαχίστην ἔστω ἐξοικοίωσιν εἰς τὴν μηχανικὴν διαβάση ὁλόκληρον τὸ βιβλίον τοῦ Ἥρωνος "Περὶ Αὐτοματοποιητικῆς" εὐκόλως θὰ διαπιστώσει ὄτι τὰ περὶ ὀπῶν εἰς τὰ κουτιὰ τῶν Κινέζων καὶ τὰ ἄλλα τῶν Ἰταλῶν καὶ Γάλλων δὲν εἶναι παρὰ παιδαριώδεις ἐξηγήσεις. Ἡ "συσκευὴ" τοῦ Ἡρωνος προηγεῖται ἀκόμη καὶ τῆς ἐποχῆς μας. Εἶναι ἕνας πραγματικὸς κινηματογράφος διὰ τοῦ ὁποίου δύναταιαι νὰ σκηνοθετηθῆ καὶ νὰ προβληθεῖ οἱοδήποτε ἔργον
ΑπάντησηΔιαγραφή