Δεν θέλουμε ένα εθνικιστικό κίνημα όπου οι πολίτες θα αδιαφορούν η θα το παρακολουθούν έντρομοι
Και όταν δεν αδιαφορούν να το χρησιμοποιούν σύμφωνα με τις ανάγκες τους.
Θέλουμε ένα εθνικιστικό κίνημα όπου οι πολίτες θα το θαυμάζουν, θα συμμετέχουν, θα δημιουργούν και θα οραματίζονται ένα καλύτερο ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΥΡΙΟ μαζί μας

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Τι είναι οι ΜΟΜΑ που ανασυγκροτεί ο Π. Καμμένος – Η ιστορία, η προσφορά τους και ο λόγος που καταργήθηκαν


Την επανασύσταση των ΜΟΜΑ (Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως) ανακοίνωσε από τον Έβρο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος, ο οποίος περιόδευσε στις πληγείσες περιοχές και ειδικότερα στα Λαγυνά και τον Πόρο. Ο κ. Καμμένος σε δηλώσεις του και απευθυνόμενος σε πολίτες τόνισε ότι ο στρατός θα βρίσκεται πάντα κοντά στις τοπικές κοινωνίες και θα προσφέρει κάθε δυνατή βοήθεια όταν και όποτε χρειαστεί. Επίσης, υπογράμμισε ότι οι επόμενες ΕΣΟ των στρατιωτών που θα κληθούν να εκπληρώσουν τη στρατιωτική τους θητεία θα υπηρετούν ένα διάστημα και στον Έβρο.... Βέβαια από τα λόγια ως την πράξη υπάρχει συνήθως τεράστια απόσταση..Μένει να δούμε αν όντως θα προχωρήσει στην υλοποίηση των υποσχέσεων του κάτι το οποίο ευχόμαστε. Έχει ήδη αρχίσει και μαζεύεται λίστα...

Τι ακριβώς είναι οι Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως, που δήλωσε ότι ανασυγκροτεί ο Πάνος Καμμένος. Ποια η προσφορά τους και γιατί καταργήθηκαν.

«Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη  η χώρα κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου  αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949), το 1957  κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της.

Γι αυτό το σκοπό  συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως. Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις  Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα, Ιωάννινα.

Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά  και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από αξιωματικούς και οπλίτες του  Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό αξιωματικών από τα λοιπά  όπλα του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π).

Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν:

Σε περίοδο ειρήνης  με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών. Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.

Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπιπταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.),

Ο απολογισμός των έργων των ΜΟΜΑ

Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν.
Αεροδρόμια κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος (Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.

Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.

Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν  προκατασκευασμένα σπίτια. Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω  κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π.

Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους.

Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το «παρών» σε όλες τις συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.).»


Εργασίες 2ης ΜΟΜΑ στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα



Διάνοιξη οδού Άνω Αμφείας Πολιάνης



Διάδρομος αποπροσγειώσεων κατασκευής ΜΟΜΑ

Η κατάργηση τους

Αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε;

Η απάντηση σύμφωνα με την ιστοσελίδα του «Συνδέσμου Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, Τάξεως 1976» απ’ όπου και αλιεύσαμε το κείμενο, πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα και στην πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης.

Από τη δεκαετία του ’80 ζητούταν από τις κυβερνήσεις, η περικοπή πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. Στη συνέχεια άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ ο διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα εκτέλεση πολλών εξ αυτών, να μην θεωρείται πια οικονομικά συμφέρουσα.

Τέλος, στην δεκαετία του ’90 μετά  από  έντονες πιέσεις μεγαλοεργολάβων και μεγαλοεκδοτών, η κυβέρνηση αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ.
 

Πηγή:

ΥΓ 1 Ἐκεῖνο πού δέν λέει τό ἄρθρο εἶναι, ὅτι τίς κατήργησε ὁ «Ἐθνάρχης» γιά νά κάνει ἰδιωτικοποίηση καί ἔτσι φτιάχθηκαν τά κρατικοδίαιτα λαμόγια μεγαλοεργολάβοι πού λυμαίνονται ἔως τοῦδε τήν Πατρίδα καί ἔχουν κάνει κολλεγιά μέ τά ἀντίστοιχα λαμόγια πολιτικάντηδες...

Σχόλιο από το χρονολόγιο του φίλου Γιώργου Αναστασούλη 

ΥΓ 2 Για να λέμε τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη ο μόνος που είχε πει για την ανασυγκρότηση των ΜΟΜΑ ήταν ο Γ. Καρατζαφέρης.. 




2 σχόλια:

  1. ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ Σ.Υ.Κ.Ε.Α. (ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΡΓΩΝ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΕΩΣ).
    ΕΚΕΙΝΟ ΟΜΩΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟΝ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΕΙΣ ΤΟ ΑΡΘΡΟΝ ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΑΙ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΚΑΜΕΝΟΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΕΙ ΤΙΣ ΙΔΕΕΣ ΤΟΥ ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΞ ΑΛΛΟΥ. ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ ΕΧΕΙ ΜΑΛΛΙΑΣΕΙ Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ ΠΕΡΙ ΑΝΑΣΥΣΤΑΣΕΩΣ ΤΗΣ ΜΟΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΓΕΤΑΙΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Προφανώς συν. Νίκο Ζ. δεν διάβασες όλη την ανάρτηση... Έχουμε βάλει δύο υστερόγραφα και ακριβώς προσθέτουμε ότι δεν αναφέρει το άρθρο

      Διαγραφή

Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π