Γράφει ο Δημήτρης Κράνης
Υπάρχουν συνθέτες, πού έγραψαν έντεχνη μουσική, βασισμένη σέ
δημοτικά τραγούδια ή σέ λαϊκούς σκοπούς μιας χώρας καί όμως δέν μπορούμε νά
τούς χαρακτηρίσουμε εθνικούς συνθέτες, γιατί τό «πνεύμα» της μουσικής τους ή ή
αισθητική της, ήταν επιφανειακά, έξω άπό τήν εθνική ψυχή. "Ηταν μιά
προσπάθεια εικονογραφική, χωρίς βάθος, μέ εκμετάλλευση ηχητική, σκόρπιων
λαϊκών σκοπών, χωρίς ένα βαθύτερο ίδεολογικό πιστεύω καί πίστη στό έθνος. Έτσι
κανείς μελετητής δέν θά μπορούσε νά τούς χαρακτηρίσει εθνικούς συνθέτες. Μέ
τήν έλευση όμως τού 19ου καί τοϋ 20ού αιώνα, διαμορφώνεται στην Ευρωπαϊκή
κλασσική μουσική, ή μορφή τοϋ Εθνικού Συνθέτη καί τής Εθνικής Μουσικής Σχολής.
Εθνικές Μουσικές Σχολές
"Ας αρχίσουμε μέ τήν εθνική Ρωσική Σχολή τής
προεπαναστατικής Ρωσίας, δπου ή σχολή των (5), Κούϊ, Μπαλακίρεφ, Μαυσόρσκυ,
Ρίμσκυ Κόρσακωφ καί Μποροντίν, δίνει τό στίγμα, τοϋ ποιά είναι ή σωστή
αντιμετώπιση τής Εθνικής Μουσικής, σέ συνδυασμό μέ τήν εθνική όπερα, τοϋ
Γκλίνκα «ή ζωή γιά τόν Τσάρο». Τό ϊδιο έγινε στήν Τσεχοσλοβακία, πρίν ακόμα
μάλιστα αποκτήσει μορφή σάν Κράτος, μέ τους εθνικούς της συνθέτες, τόν
Σμέτανα καί τόν Ντβόρζακ. Τό ίδιο στήν Ούγαρία, μέ τόν Λίστ, τόν Μπέλλα
Μπάρτοκ καί Ιδίως μέ τόν Ζόλταν Κόνταλυ, που κατέγραψε όλα σχεδόν τά δημοτικά
τραγούδια τής χώρας καί δέν παρέλειψε υπέργηρος, γύρω ατά 85 χρόνια του, νά
αγωνισθεί μέ δηλώσεις, μανιφέστο, κ.λπ. στό πλευρό τοϋ υπερήφανου ουγγρικού
λαοϋ κατά τήν επανάσταση τοϋ 1956, εναντίον τών Ρώσων κομμουνιστών-κατακτητών τής χώρας του καί που δέν έζησε βέβαια, γιά νά τήν καμαρώσει
στά πρώτα ελεύθερα βήματα της. Εθνικός συνθέτης ήταν καί ό Έντουαρντ Γκρήγκ,
πού στή μουσική του κατέγραψε τούς σκοπούς τής πατρίδας του, τής Νορβηγίας
(Νορβηγικοί Χοροί, Πέερ Γκίντ).
Ό Εθνικός Συνθέτης Καλομοίρης
Στήν Ελλάδα όμως, ό τίτλος τοϋ Εθνικού Συνθέτη καί τής
Εθνικής Μουσικής ανήκει δικαιωματικά κυρίως, στον Μανόλη Καλομοίρη (Σμύρνη
1883 - Αθήνα 1962). Ό συνθέτης αυτός πλησίασε τήν λαϊκή μουσική, τό δημοτικό
τραγούδι, μέ τήν κλασσική φόρμα κι έδωσε αθάνατα δείγματα καθαρά ελληνικής
μουσικής, γεμάτα παλμό, πίστη καί αφοσίωση στήν Ελλάδα. Όταν ό Καλομοίρης
ομολογούσε ότι: «Ελληνική Μουσική θά πεϊ Ελληνική Ψυχή», τούτο σήμαινε ότι μέ
τή μουσική του, ζητούσε νά εκφράσει κάτι τό συγκεκριμένο (παρατηρεί ό
μουσικοκριτικός Δ. Χαλουδόπουλος). Κι αυτό τό συγκεκριμένο, είναι ή ακλόνητη
πίστη στό Έθνος καί στίς ακατάλυτες δυνάμεις, πού κρύβει ή Φυλή μας, πού όσο κι
άν λανθάνουν ή κρύβονται ή λαγοκοιμοϋνται, είναι έτοιμες νά ξεπηδήσουν σάν
χείμαρρος καί νά παρασύρουν τά πάντα, σάν ηφαιστειακή λάβα, στό πέρασμα τους.
Ή εποχή ό διαμορφώνεται τό πιστεύω τοϋ Καλομοίρη καί βλέπουν τό φως τά πρώτα
του έργα, είναι ή εποχή τοϋ αναγεννητικού ρεύματος, που ξεπήδησε άπό τήν
εθνική επανάσταση (στρατού καί λαού) στό Γουδί στά 1909, είναι ή εποχή τών
Βαλκανικών πολέμων (όταν αρχικά τό Έθνος ενωμένο, μ' ένα στρατηλάτη βασιλιά
τόν Κωνσταντίνο κι ένα φιλόδοξο πολιτικό τόν Έλ. Βενιζέλο) αρχίζει νά
πραγματώνεται εδαφικά ή Μεγάλη Ιδέα.
Καλομοίρης καί Μεγάλη Ιδέα
Ό Καλομοίρης, πίστεψε σ' αυτήν τήν Ιδέα μέχρι τό θάνατο του
καί όλα τά έργα του κινούνται μέσα σ' αυτό τό πλαίσιο, τοϋ μεγαλείου τής
ελληνικής ψυχής καί τής πίστης στήν πατρίδα. Ύμνησε τούς πρωτεργάτες τών
πολεμικών νικών, τόν Βενιζέλο τής συνθήκης τών Σεβρών («ό γιός τοϋ
Ψηλορείτη»). Πίστεψε ότι ή μουσική του θά προσέφερε πολλά, στήν Ελλάδα, πού
αγωνιζόταν γιά τό μεγαλείο της, μέ τούς προαιώνιους εχθρούς της στήν Ανατολή
καί στά Βαλκάνια. Γεννημένος στήν Σμύρνη, σέ περιοχή τού αλύτρωτου Έλληνισμοϋ,
γαλουχήθηκε μέ τά νάματα τής Μεγάλης Ιδέας καί μέ τόν προαιώνιο πόθο τής
πραγμάτωσης της, πού στά χρόνια του, κόντεψε να γίνει πραγματικότητα, άν ή
διχόνοια, ή μικροπολιτική τών αστικών κομμάτων, ή προδοσία τών Ελλήνων καί τών
ξένων, δέν οδηγούσε στό ξερίζωμα τοϋ Ελληνισμού, άπό τίς προαιώνιες Ιωνικές
καί Βυζαντινές εστίες του. Τά είδε, τά έζησε, τά τραγούδησε όλα αυτά, ό μεγάλος
μας βάρδος, μέ τήν μουσική του καί κατόρθωσε νά πλησιάσει τήν κλασσική μουσική,
πού ή αμάθεια καί ή αφέλεια τής πολιτικής καί πνευματικής μας ηγεσίας, τήν θεώρησαν
ξένη γιά τόν λαό καί Ικανή μόνο νά ακούγεται τήν Μεγάλη Εβδομάδα άπό τό
ραδιόφωνο, σάν «πεθαμένατζίδικη» καί μόνο!...
Μόνο όποιος ακούσει τά τιτάνια εθνικά του έργα, τήν
«Συμφωνία τής Λεβεντιάς», τόν «Πρωτομάστορα», τόν «Κωνσταντίνο Παλαιολόγο»,
τόν «Θάνατο τής Αντρειωμένης» καί συνεπαρθεί άπό τήν ηρωική καί μεγαλειώδη
μουσική τους, θά διαπιστώσει, τί είναι ακριβώς ηρωική μουσική, τί είναι Ελλάδα!
Μιά Ελλάδα, πού ό Καλομοίρης τήν ζύμωσε, όταν άναπνέανε δίπλα του κι έγραψαν οί
δύο εθνικιστές Ιδεολόγοι ό Περικλής Γιαννόπουλος καί Ιδίως ό "Ιων
Δραγούμης, πού τοϋ ταίριαζε περισσότερο, σάν πιό ολοκληρωμένη προσωπικότητα,
σάν αλύτρωτος Έλληνας, σάν βυζαντινός ακρίτας. Μά δέν σταμάτησαν έκεϊ οί
επιδράσεις τού Μανόλη Καλομοίρη* σχετίσθηκε μέ όλα τά ηγετικά στελέχη τών
αναγεννητικού τότε κινήματος τοϋ δημοτικισμού, έγραψε άρθρα στον «Νουμά», τό
μαχητικό περιοδικό τών δημοτικιστών, δέθηκε μέ στενή φιλία μέ τούς δύο τιτάνες
τής λογοτεχνίας μας, τόν Κωστή Παλαμά καί τόν Νίκο Καζαντζάκη, μελοποίησε έργα
τους, χώνεψε τό πιστεύω τους, δέθηκε μ αυτούς σάν άδελφοποιτός, τό αίμα τους
έτρεξε μαζί άπό τίς φλέβες τους καί πότισε γόνιμα τή διψασμένη καί παρακμιακή,
τότε Ελλάδα. Ο Κωστής Παλαμάς ήταν γιά τόν Καλομοίρη τό άνέσπερο φως, πού τοϋ
φώτισε τό δρόμο τών εθνικών μουσικών πραγματοποιήσεων του, καί θά αφιερώσουμε
είδικό κεφάλαιο γιά τίς σχέσεις του μέ τήν κορυφαία αυτή μορφή, τού στερεώματος
τής Ελλάδος.
Καλομοίρης καί Ελληνική Μουσική
Τό δογματικό πιστεύω γιά μιά Εθνική Ελληνική Μουσική, διατυπώνεται
καίρια, γιά πρώτη φορά, μέ τό άρθρο «Ή Εθνική Μουσική» στό περιοδικό
«Παναθήναια» στίς 15-11-1901, γραμμένο από τόν Κερκυραίο (ελβετικής καταγωγής)
μουσικοσυνθέτη καί δάσκαλο, Γεώργιο Λαμπελέτ. Αυτό τό άρθρο είχε μεγάλη
επίδραση στό νεαρό Καλομοίρη, όπως διατυπώθηκε τότε («Ό Εθνικισμός είς τήν
Μουσικήν») μέ τήν υποθήκη στους μέλλοντες συνθέτες τής Εθνικής Μουσικής «νά
φθάσουν εις τό όριον εκείνο τής καλλιτεχνικής ώριμότητος, τό όποιον θά δώση εις
αυτούς τό δικαίωμα νά αντιμετωπίσουν τίς ανώτερες μορφές τής τέχνης, άν είναι
αληθώς δυνατοί, υπεράνω όλων τών επιδράσεων αυτών καί όλων τών σχολών,
άκολουθοϋντες μόνον τόν εαυτόν των, θά δημιουργήσουν τότε φυσικώς μιάν τέχνη ν,
ή οποία θά έχη ώς κύρια χαρακτηριστικά τήν διαύγειαν, τήν βαθείαν απλότητα,
τήν πλαστικότητα τής μορφής καί τό βαθύ αίσθημα τής φύσεως καί αυτή ή τέχνη, θά
είναι κατ εξοχήν Ελληνική».
Αυτά τά λόγια ό Καλομοίρης θά τά κάνει κτήμα του καί θά
δουλέψει πάνω στά χνάρια τών υποδείξεων τού Λαμπελέτ όταν αργότερα θά συνθέτει
τά μεγάλα συμφωνικά του έργα, πού θά τόν καταξιώσουν σάν τόν αναμφισβήτητο
συνθέτη τής Μεγάλης Εθνικής Μουσικής Σχολής, τίτλο πού ολόκληρο τό Έθνος έδωσε
στό Μανόλη Καλομοίρη, γιατί ή Εθνική Μουσική, ήταν γι' αυτόν «έργο ζωής».
Ή θεμελίωση τής εθνικής μουσικής σχολής, δέν ήταν δυνατό νά
γίνει χωρίς πάθος γι' αυτή τήν προσπάθεια. Ό Καλομοίρης κονταροχτυπήθηκε
πολλές φορές μέ μουσικούς καί κριτικούς πού δέν μπορούσαν νά αποτινάξουν άπό
τή μουσική, τήν επίδραση τής Δύσης καί Ιδίως τής Γερμανίας καί Ιταλίας.
Διεΐδε
ότι ελληνική μουσική, χωρίς εθνικό χαρακτήρα, χωρίς πίστη στίς Ιδέες τοϋ
Έθνους, χωρίς λατρεία γιά τίς ρίζες τής φυλής, δέν είναι δυνατό νά επιβιώσει αυθύπαρκτα,
γιατί θά είναι μόνο μιά τυφλή αντιγραφή τών δυτικών προτύπων. Πίστεψε ότι με τη μουσική του θά μεταβάλει «τό όνειρο σέ ζωή καί τή ζωή σέ όνειρο». Τό έργο
του δέν είναι μόνο μιά φωνή άπ' τή βαθειά, τήν ήρεμη πλευρά τής Ιστορίας, άπό
τά ελεύθερα καί τά αλύτρωτα χώματα, άλλά καί μιά δύναμη, πού ενισχύει τήν
πίστη στή διάρκεια καί τίς Ικανότητες τής Φυλής. Ό Καλομοίρης πίστεψε βαθειά
καί βιωματικά στήν Ελλάδα τών θρύλων, πίστεψε στά πεπρωμένα τής Φυλής, στό
θρύλο τού Μαρμαρωμένου Βασιλιά πού τόν έκανε καί όπερα («Κωνσταντίνος Παλαιολόγος»).
Ήταν ένας μύστης τής μυστηριακής
θρησκείας τού Έλληνισμοϋ, φανατικός, ανυποχώρητος, ατόφιος.
Τό Υπέροχο Υλικό
Τό υλικό γιά τά έργα τοϋ Καλομοίρη τό πρόσφερε άφειδώλευτα
ό τόπος. Ήταν ή Ιστορία, οί θρύλοι, οί παραδόσεις, τά τραγούδια τών απλών καί
ανίδεων ανθρώπων, όπως τούς χαρακτήρισε ό ίδιος. Ήταν ή βυζαντινή παράδοση μιάς
κραταιός Ελληνικής Αυτοκρατορίας, ήταν ή υπέροχη βυζαντινή εκκλησιαστική
μουσική, ήταν οί μεγάλοι υμνωδοί, ό Ρωμανός ό Μελωδός, ό Σέργιος, ό Ιωάννης
Δαμασκηνός, πού μέ θαυμαστές παραλλαγές μετέγραφε σέ κλασσική φόρμα τά
ανεκτίμητα ηχητικά πολύτιμα πετράδια τους. Αυτός πάντρεψε σέ θεσπέσιο σύνολο,
τήν βυζαντινή μουσική, τά τροπάρια, τούς σμυρνιώτικους κι ανατολίτικους
αμανέδες, πού ώρισμένοι δέν είναι τίποτε άλλο άπό εκκλησιαστική μουσική τής
βυζαντινής Μικράς Ασίας, μέ τό ήρωϊκό δημοτικό, κλέφτικο καί νησιώτικο
τραγούδι. Βιβλία ολόκληρα δέν επαρκούν γιά νά περιγράψουν τήν τεράστια συμβολή
τού Καλομοίρη σ αυτό τό σημείο, γι' αυτό θά συνεχίσουμε σε επόμενο άρθρο που θα έχει τίτλο : Ο Καλομοίρης και ο Παλαμάς
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π