Πλήθων Γεμιστός |
Μακαρισμένος εσύ που μελέτησες
να τον ορθώσεις απάνω στους ώμους σου
το συντριμμένο ναό των Ελλήνων!
Του Νόμου τ’ άγαλμα σταίνεις κορώνα του,
στις μαρμαρένιες κολώνες του σκάλισες
τους λογισμούς των Πλωτίνων.
Στους χριστιανούς τους μισόζωους ανάμεσα
ξαναζωντάνεψες 'Ολυμπους άγνωρους,
έθνη καινούργιων αθάνατων κι άστρων·
μέσα σε σένα Λυκούργοι και Πλάτωνες
απαντηθήκαν· το λόγο ξανάνιωσες
των Ζωροάστρων.
Κωστής Παλαμάς
Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ
Λόγος Στ' «Γύρω άπό μιά φωτιά»
Ή εποχή πρίν τόν Πλήθωνα
Τό 529 μ.Χ. μέ αύτοκρατορικό διάταγμα τοΰ τότε αύτοκράτορα
Ιουστινιανού κλείνει ή φιλοσοφική σχολή τών Αθηνών. Ένας πνεύμονας ή καλύτερα ό
τελευταίος πνεύμονας τοΰ Αρχαίου φωτός σταμάτησε νά λειτουργεί.
Βαθύ σκοτάδι έπεσε πάνω πήν αρχαία γνώση κι αυτό τό σκοτάδι έγινε
πιό πυκνό κι άποκρουστικό έπί Αύτοκράτορος Θεοδοσίου. Ή καταοτροφή στά χρόνια
του όλοκληρώθηκε. Μαυρομοντυμένοι ρασοφόροι γυρνούσαν πόλεις καί χωριά
καταστρέφοντας τά μνημεία πού μιλούσαν γιά τό ένδοξο ελληνικό παρελθόν.
Μάταια όμως ήταν σάν νά προσπαθούσαν νά σκοτώσουν τόν αέρα. Τά
ελληνικά χώματα ξαναγεννοϋσαν μέ υπερφυσικό τρόπο τήν Έλληνική γνώση!!
Καί σάν νά μήν έφτανε μόνο αύτό ήρθε ή στιγμή πού οί ρασοφόροι διώκτες άναγνώρισαν τήν ανωτερότητα τών θυμάτων
τους. Οι θησαυροί της αρχαιότητας άρχισαν νά μπαίνουν στά Βυζαντικά στεγανά
κάνοντας παντού αίσθητή τήν φωτοβόλα παρουσία τους.
Μάλιστα ήρθαν ώρες πού ρασσοφόροι έλεγαν γιά τό δάσκαλο τοΰ
βασιλιά 'Αλεξάνδρου, Αριστοτέλη «αυτός φα» δηλαδή αυτός (ό "Αριστοτέλης)
τό είπε. 'Αναγνωρίζοντας έτσι τήν αυθεντία τοϋ Αρχαίου Έλληνα φιλόσοφου.
Ή ζωή τοϋ Πλήθωνα
Ο Γεώργιος Γεμιστός Πλήθωνας γεννήθηκε στήν Κωνσταντινούπολη
τό 1360. Ό πατέρας του κατείχε υψηλό λειτούργημα στήν πατριαρχική εκκλησία.
Δάσκαλος του ήταν ό πολυθεϊστής Έλισσαϊος πού δίδασκε στόν
Οθωμανική αυλή. Ή μαθητεία του κοντά στόν Έλισσαΐο σήμαινε γιά τόν Πλήθωνα»
τήν μύηση του στόν νεοπλατωνισμό καί στόν Ζωροαστρισμό, φιλοσοφικά δόγματα πού
κατά τή διάρκεια της ζωής του πέτυχε νά συζεύξει μέ μεγάλη επιτυχία.
Μετά τήν επιστροφή του άπό τήν οθωμανική αυλή άρχισε νά
διδάσκει στήν Κωνσταντινούπολη. Κάτι τέτοιο όμως καί συγκεκριμένα τό άναψηλάφισμα
τής "Αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας έκανε αρκετούς άπό τούς τότε κοσμικούς
καί εκκλησιαστικούς άρχοντες νά δυσαρεστηθούν...
Αποτέλεσμα αυτής τής «αρχοντικής δυσαρέσκειας» ήταν ό
έξορισμός τοϋ Πλήθωνα στόν Μυστρά, άπό τόν (Μανουήλ Β' Παλαιολόγο). Ό Πλήθωνας
μέ μεγάλη χαρά απομακρύνθηκε άπό τήν αντιδραστική πρωτεύουσα. Στόν Μυστρά καί
κοντά στόν Δεσπότη Θεόδωρο Β' Παλαιολόγο ανέλαβε τό αξίωμα τοΰ γενικού
δικαστή.
Εδώ κοντά στόν Ταύγετο πού κεντρίζει τίς αρχαίες μνήμες
ξαναβρίσκει τό λίκνο τής μεγάλης φυλής του. Τά πολλά του ταξίδια στή Δύση καί ol
τιμές τών Δυτικών στό πρόσωπο του δέν τόν έκαναν ούτε γιά μιά στιγμή νά άπαρνηθή
τή γωνιά αυτής τής Ελληνικής γής!
Τά μαύρα σύννεφα πύκνωναν πάνω άπό τήν εναπομείνασα
Βυζαντινή αυτοκρατορία. Ή ασιατική πλημμυρίδα κοιτούσε μέ λαίμαργο μάτι προς
τή δύση...
Καί δυστυχώς προπύργιο τής δύσης καί σέ κεϊνον τόν αγώνα
ήταν ό Ελληνισμός.
Κάτω άπό τό πρίσμα τής τουρκικής απειλής ό Πλήθωνας
προσπαθεί μέ ό,τι έχει ένας Έλλην φιλόσοφος, τήν γραφίδα καί τήν ψυχή του νά
πείσει τούς κυβερνώντες στήν Κωνσταντινούπολη γιά τήν ανάγκη τής πολιτειακής
αναδημιουργίας τοϋ υπάρχοντος ακόμα Βυζαντινού Κράτους. Μάταια όμως ή κρατική
μηχανή τοϋ Βυζαντίου είχε πάψει πρό πολλού νά λειτουργεί. Εκφυλισμός καί παρακμή
είχαν καλύψει τήν πάλαι ποτέ ένδοξη Βυζαντινή Αυτοκρατορία.
Ό Ελληνισμός όμως εξακολουθούσε νά ύπάρχη δίνοντας τήν
ευκαιρία στόν Έλληνα φιλόσοφο νά άναπτύση τήν θεωρία τής εθνικής συνέχειας
τών Ελλήνων περισσότερο άπ' όλους. Σέ γράμμα του στόν Αυτοκράτορα Μανουήλ
Παλαιολόγο πού παράλληλα πρέπει νά θεωρηθεί καί σάν απάντηση στους τότε
Βυζαντινούς άνθέλληνες λέει:
«Έμείς έπί τών όποιων βασιλεύετε καί διοικείτε ανήκουμε στό
γένος τών Ελλήνων όπως αποδεικνύουν ή γλώσσα καί οί Αρχαίοι θεσμοί μας. Λέγοντες
Έλληνες εννοούμε τούς κατοίκους τής Πελοποννήσου, τής παρακείμενης
ηπειρωτικής χώρας καί τών νήσων πού γειτονεύουν. Αυτή ή γή έκατοικεϊτο άπό
τούς ίδιους ανθρώπους, άπό τούς Ιστορικούς χρόνους καί κανείς δέν τήν κατείχε
πριν άπό εμάς. Οι κάτοικοι τής Ελλάδας δέν ήρθαν σάν ξένοι γιά νά διώξουν
κάποιους άλλους καί αυτοί οί ίδιοι δέν διώχθηκαν άπό κανένα λαό.
Τό αντίθετο μάλιστα. Οι "Ελληνες γεννήθηκαν σ' αυτή τή
χώρα χωρίς ποτέ νά τήν εγκαταλείψουν».
Τό Μεταρρυθμιστικό Πρόγραμμα τοϋ Πλήθωνα
Ή αγάπη του γιά τήν ελληνική πατρίδα τόν κάνει νά προτείνει
στους τότε άρχοντες ολοκληρωμένο σχέδιο διοικητικής οίκονομικής καί κοινωνικής
μεταρρύθμισης γιά τήν άμυνα τοΰ Μωρηά, τού μόνο ελεύθερου ακόμα τμήματος.
Το εξουσιαστικό σύστημα πού προτείνει είναι ολοκληρωτικό
καί θά μπορούσε νά ονομασθεί σάν πεφωτισμένη Μοναρχία, πλαισιωμένη άπό Ικανούς
καί μέ υψηλό συναίσθημα τού καθήκοντος συμβούλους.
Ή πολιτεία πού πρότεινε αποτελούνταν άπό δύο τάξεις:
α) τήν τάξη φυλάκων-πολεμιστών
β) τήν τάξη τών παραγωγών.
Μέσα άπό τούς συλλογισμούς τοϋ Πλήθωνα βλέπουμε νά
ξεπετάγεται μιά αρμονική ελληνική πολιτεία, μιά πολιτεία στήν όποια υπάρχει
θέση γιά τόν κάθε Έλληνα πολίτη. Μία πολιτεία πού άν γίνονταν πραγματικότητα θά
στέκονταν εμπόδιο στά σχέδια τών Βαρβάρων.
Ό Πλήθων αρνιόταν ακόμη τήν έγγειο Ιδιοκτησία γιατί έβλεπε
σ' αυτήν τήν γενομένη αδικία σέ βάρος τού ελληνικού λαού.
Διέβλεπε ακόμα καί τήν αντίδραση των γαιοκτημόνων στό
πρόγραμμα του, πού έχοντας τεράστιες εκτάσεις ζούσαν πλουσιοπάροχα, αφήνοντας
τόν Ελληνικό λαό νά πεθαίνει μέσα στήν πείνα καί τήν εξαθλίωση.
Οι γαιοκτήμονες
αντιδρούσαν στό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα τού Πλήθωνα γιατί έβλεπαν σ'
αυτό τόν περιορισμό τών προνομίων τους.
Παράλληλα μπορούμε νά εντοπίσουμε καί κάτι άλλο πού
δικαιολογεί τήν αντίδραση τους στό Εθνικό μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα τοΰ
Έλληνα φιλόσοφου:
Ή δημιουργία Εθνικού στρατού!!
Τό μέτρο τής δημιουργίας εθνικού στρατού πού ό φιλόσοφος
θεωρούσε σάν τό Α καί τό Ω γιά τήν ανάπτυξη καί προστασία τής μελλοντικής
Ελληνικής πολιτείας πού ονειρεύτηκε, πήγαινε κόντρα στα άποσχιστικά σχέδια τών
μεγάλων γαιοκτημόνων πού δέν εμπιστεύονταν τόν Ελληνικό λαό άλλά τούς ξένους
μισθοφόρους τους!
Ύπαρξη Εθνικού στρατού σήμαινε ταυτόχρονα καί αφύπνιση τής
Ελληνικής συνείδησης. Αυτή ή αφύπνιση όμως ήταν αντίθετη στόν ηδονικό
κοσμοπολιτισμό τών γαιοκτημόνων, γιατί διέβλεπαν σ' αυτήν τό τέλος τού
μαλθακού τους βίου σέ συνάρτηση μέ τόν περιορισμό τών άπειρων προνομίων τους.
Αποτελέσματα
Οι ελπίδες τοϋ Πλήθωνα γιά τήν αναγέννηση τής αυτοκρατορίας
αποδείχθηκαν μάταιες. Ή προχωρημένη σήψη είχε κάνει καλά τή δουλειά της. Ό
Βυζαντινός κόσμος ήταν γηρασμένος, πολύ συντηρητικός γιά τό παρελθόν του καί
πολύ δύσπιστος γιά τό μέλλον του. Ό βυζαντινός χριστιανικός κλήρος διακήρυσε
πώς ή σωτηρία θά έλθει μόνο μέ μιά εσωτερική μεταρρύθμιση ηθικής συμπεριφοράς.
Ό Πλήθων αντίθετα πίστευε πώς μαζί μέ τήν εσωτερική αλλαγή πού θά επέλθει όχι άπό τήν χριστιανική πίστη, την όποια καί απέρριπτε άλλά άπό μιά ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ σύνθετη άπό τους Αρχαίους Ελληνικούς Θεούς καί άπό τό ηθικό θεολογικό καί ζωροαστρικό σύστημα,
χρειάζεται καί αλλαγή ολόκληρου τοϋ πολιτειακού συστήματος.
Ή Βασιλεύουσα όμως πόλη τοϋ Κωνσταντίνου όπως λέει καί ό
Παλαμάς στόν Δωδεκάλογο τοϋ Γύφτου «πόρνη σέ μετάνοιες ξενυχτούσε» καταδικάζοντας
τον Πλήθωνα τούς Έλληνες άλλά καί τόν εαυτό της.
Ό Γεώργιος Γεμιστός Πλήθωνας πέθανε στήν Πελοπόννησο τό
1452 όταν στήν Κωνσταντινούπολη βασίλευε ό τελευταίος Αυτοκράτορας
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Ό θάνατος συνάντησε τόν Έλληνα φιλόσοφο δύο χρόνια
πρίν τήν πτώση τής βασιλεύουσας τών Πόλεων.
Μετά τόν θάνατο τού Πλήθωνα ό Γεώργιος Σχολάριος φανατικός
Χριστιανός καί Πατριάρχης στήν Κωνσταντινούπολη αμέσως μετά τήν άλωση έκαψε
τό σπουδαιότερο έργο τοϋ μεγάλου "Ελληνα φιλόσοφου. «Πραγματεία περί
Νόμων»
"Άλλα έργα τοΰ Πλήθωνα είναι: '
Περί διαφορών μεταξύ Πλάτωνα καί Αριστοτέλη
Περί είμαρμένης
Περί τύχης
Πραγματείες περί τής Ενώσεως τών Εκκλησιών
Διορθώσεις στήν Γεωγραφία τού Στράβωνα.
Αξίζει ακόμα νά σημειώσουμε ότι άν καί πολέμιος τού
χριστιανισμού ό Πλήθωνας ήταν σφοδρά αντίθετος στήν ένωση τών εκκλησιών. Πήρε
μέρος τό 1438 στή σύνοδο τής Φλωρεντίας γιά τήν ένωση στή Φερράρα σάν αυτοκρατορικός
ακόλουθος, όπου καί πολέμησε μέ όλη του τήν ψυχή τήν Παπική άποψη γιά ένωση
τών "Εκκλησιών.
Ό Πλήθωνας στή σημερινή πραγματικότητα
Κοιτάζοντας μέ ψυχραιμία τίς συνθήκες πού διέπουν σήμερα τή
ζωή τού Έθνους μας άλλά καί τό μέλλον του όλοι θά συμφωνήσουμε ότι δέν προμηνύουν
τίποτε ευχάριστο. Αντίθετα!!!
"Οπως καί τότε έτσι καί σήμερα λίγες οικογένειες ελέγχουν
τήν πολιτική κοινωνική καί οίκονομική ζωή τού "Εθνους μέ εκπροσώπους, τά
ανδρείκελα πού τό μόνο που γνωρίζουν είναι να υπηρετούν κατά γράμμα τίς επιταγές,
τών ξένων αφεντικών τους.
Αυτά τά ανδρείκελα συμπράττουν μέ τόν άπατρι διεθνισμό
προκειμένου νά εξασφαλίσουν ατομικά ώφέλη καί νά διαιωνίσουν έπ' άπειρον τήν
εκφυλισμένη κυριαρχία τους.
Οί φιλελεύθεροι σήμερα άντικρύζοντας τό σύστημα τοϋ Πλήθωνα
τό κατακρίνουν χαρακτηρίζοντας το ιδιαίτερα σκληρό γιά τό «σημερινό άνθρωπο»...
Θά συμφωνήσουμε μαζί τους λέγοντας ότι ό Ταΰγετος δέν
γαλουχεί άλλου είδους, ανθρώπους, άλλά ανθρώπους, σκληρούς, τίμιους, καί όχι
ύπουλους καί ψεύτες άρνησιπάτριδες πού εξαγοράζουν τήν εθνική τους ταυτότητα
μέ τήν κοσμοπολίτικη άπροσωπία.
Οι εχθροί τού Ελληνισμού, όπως τότε, έτσι καί σήμερα
βρίσκονται παρατεταγμένοι απέναντι του.
Ή φωνή τοϋ Μεγάλου Έλληνα φιλοσόφου άς μιλάει στήν ψυχή τοΰ
κάθε τέκνου τής Ελλάδος πού θέλει μιά μέρα νά δει τήν πατρίδα του ελεύθερη άπό
προστάτες καί δυνάστες.
από την εφ. Νέα Θέσις
από την εφ. Νέα Θέσις
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π