H αναφορά πού γίνεται συχνά στον Έθνικοσοσιαλισμό της Γερμανίας καθώς καί ή σύγχισις πού πολλές φορές σκόπιμα καλλιεργείται μεταξύ αύτού καί τοϋ Εθνικισμού απετέλεσε το έρέθισμα γιά την επιλογή του σημερινού μας θέματος.
Ή σύγχισις
οφείλεται στό γεγονός ότι αμφότερες οί αντιλήψεις του Εθνικισμού καί τού Έθνικοσοσιαλισμού
έχουν ώς κεντρική άξια τό "Εθνος. Έν τούτοις οι δύο σχολές έχουν
σημαντικές φιλοσοφικές διαφορές ώς πρός τόν προσανατολισμό, καθώς καί Ιστορικές
διαφορές, τίς όποιες θά δούμε στήν συνέχεια.
Ή βασική
φιλοσοφική διαφορά μεταξύ των δύο αντιλήψεων συνίσταται στήν περιοχή της
ανθρωπινής προσωπικότητος πρός τήν οποία απευθύνεται καί της οποίας τήν
άνάπτυξι ζητούν. Ή διαφορά αυτή γίνεται ουσιωδεστέρα όταν γίνη αναφορά στήν συλλογική
άνθρωπίνη προσωπικότητα καί στίς διαφορετικές περιοχές της στίς οποίες οί δύο
Ιδεολογίες απευθύνονται, στά πλαίσια τού "Εθνους.
Γιά νά γίνη σαφεστέρα
ή άνάλυσίς μας, άς δούμε τήν «σύστασι» τού άνθρωπου. Σύμφωνα λοιπόν, μέ τήν παραδοσιακή
φιλοσοφία, ο ανθρώπινος ψυχοσωματικός οργανισμός αποτελείται από επτά φορείς της
συνειδήσεως (κατ’ άλλη ορολογία, επτά σώματα) μέ τούς οποίους ό άνθρωπος
μετέχει στά έπτά πεδία της Δημιουργίας. Ή πραγματικότης αυτή
δίδεται συμβολικά στό Πλατωνικό Συμπόσιο, όπου έπτά είναι τά λαμβάνοντα μέρος
στόν διάλογο πρόσωπα μέ κορυφαίο τόν Σωκράτη.
Οι έπτά μορφές
τού άνθρωπου είναι:
1. Ό φυσικός
φορεύς, δηλ. τό φυσικό σώμα του άνθρώπου.
2. Ό Ζωτικός φορεύς
είναι ενεργειακός σχηματισμός πού διακινεί τήν Ζωτική πνοή, ενέργεια με τήν
οποία τό σώμα γίνεται Ζών οργανισμός, Ικανός νά πραγματοποιή τόν μεταβολισμό
καί νά λειτουργή αντίστροφα πρός τό 2ο θερμοδυναμικό αξίωμα. Είναι ό χώρος τών
βιολογικών αυτοματισμών.
3.Ό συναισθηματικός
φορεύς, γνωστός καί ώς αστρικό σώμα, είναι τό «σώμα» τών συναισθημάτων τού
άνθρωπου. Είναι ό χώρος του υποσυνειδήτου, τών αρχεγόνων ενστίκτων, τών
επιθυμιών άλλά καί τών ανωτέρων συναισθημάτων όπως ή φιλοπατρία, ή κοινωνική αλληλεγγύη,
ό έρως κλπ. Ή ακτινοβολία τού αστρικού σώματος είναι αυτό πού ονομάζεται αύρα ή
αύγοειδές σώμα κατά τήν αρχαία Ελληνική
ορολογία.
4. Ό κατώτερος
νους είναι ό φορεύς της ανθρωπινής συνειδήσεως στό σημερινό εξελικτικό στάδιο
τού ανθρώπου. Είναι ό φορεύς μέ τόν όποιον ό άνθρωπος σκέπτεται καί αντιλαμβάνεται
τό περιβάλλον του στό μορφικό έπίπεδο,δηλ. εξετάζοντας τίς μορφές τών όντων. Ή
σκέψις τού κατωτέρου νοός είναι συγκεκριμένη καί περιστρέφεται γύρω άπό τό
«έγώ».
Οι τέσσερις
κατώτεροι φορείς τού άνθρώπου είναι διακριτοί καί φθαρτοί καί διαλύονται
διαδοχικώς καί βαθμιαίως μετά τόν φυσικό θάνατο. Αποτελούν τήν κατωτέρα τετράδα.
Αντίθετα, οι επόμενοι ανώτεροι τρεις φορείς είναι αλληλένδετοι σέ μία οντότητα καί
άφθαρτοι. Είναι άνευ σχήματος καί αποτελούν τήν ανωτέρα τριάδα. Είναι σέ
λανθάνουσα κατάστασι στον σημερινό άνθρωπο. Τούς
αναφέρουμε κατωτέρω:
5. Ό ανώτερος
Νους (Ν) είναι ό νούς μέσω του οποίου αντιλαμβάνεται ό άνθρωπος τίς αφηρημένες
έννοιες, τίς δυνάμεις του σύμπαντος πίσω άπό τά φαινόμενα, τήν ουσία τών όντων πίσω
άπό τίς απατηλές μορφές. Μέσω του ανωτέρω νοός ό άνθρωπος κατακτά τήν απόλυτη Γνώσι,
διατηρώντας, όμως, τόν δυϊσμό υποκειμένου - αντικειμένου ή έγώ - περιβάλλον ή
εσωτερικού - εξωτερικού κόσμου. Τό πύρ του Προμηθέως ήταν συμβολικά ή δυνατότης
ένεργοποιήσεως του φορέως αυτού πού μάς έδωσε ό ευεργέτης αυτός τού άνθρώπου.
6. Ό διαισθητικός
ή φωτεινός ή βουδικός φορεύς (Δ) είναι αυτός μέσω του οποίου ό άνθρωπος
υπερβαίνει τόν δυϊσμό του έγώ - μή έγώ καί αποκτά συνείδησι ένότητος μέ ολόκληρο
τό Σύμπαν. («"Εν τό Πάν» τοϋ Ηρακλείτου). Ή συνείδησι τότε δέν λειτουργεί
μέ νοητικές διαδικασίες άλλά αντιλαμβάνεται τό Πάν δι' άπ' ευθείας επικοινωνίας.
Ή κατάστασις αυτή, έν .αντιδιαστολή πρός τήν Γνώσι, καλείται Σοφία.
7. Τέλος ή μονάς
ή άτομο (Α) είναι τό πραγματικό «έγώ» του άνθρωπου, ό Θεός μέσα στόν
"Ανθρωπο. Εκφράζει τήν βούλησι του ύπάρχειν καί αντανακλάται στους άλλους
6 φορείς σάν βουλητική παρόρμησις.
Ή ένεργοποίησις
της ανωτέρας τριάδος Ν-Δ-Α απετέλεσε τόν συνειδητό στόχο τών Θρησκειών καί
τόν, ασυνείδητο ή μή στόχο τών πολιτισμών. Ή ένεργοποίησις αυτή είναι ή θέωσις του
άνθρώπου κατά τήν θρησκεία μας ή ή άποθέωσις κατά τήν αρχαιοελληνική ορολογία.
Ή προσπάθεια γιά τήν εσωτερική αυτή άνάβασι πρός τό θείον μπορεί νά γίνη μέσω
τριών εναλλακτικών οδών τίς όποιες συνόψισε ό νεοπλατωνικός φιλόσοφος
Πλωτίνος:
1. Ή οδός τού έραστού.
Πρόκειται γι’ αυτόν πού αναπτύσσει μέσα του τόν Θείο "Ερωτα, όπως τόν
περιγράφει ό Πλάτων στό Συμπόσιο καί τόν Φαίδρο. Τήν όδό αυτή ακολουθεί καί ό
Χριστιανός ασκητής. Μέσω τής καλλιέργειας τών ανωτέρων στοιχείων του αστρικού
του φορέως, πράγμα πού επιτυγχάνει μέ τήν τυφλή άφοσίωσι στήν θεότητα («Πίστις»),
ό εραστής προσπαθεί νά άφυπνίση τόν φορέα Δ μέ τόν όποίο αυτός συγγενεύει.
Πρόκειται γιά τό φιλοσοφικό Ιδεώδες τού Πλάτωνος.
2. Ή οδός τού φιλοσόφου. Ό φιλόσοφος, μέσω της εσωτερικής
έρεύνης ανιχνεύει τήν θεία Σοφία τόσο στόν εσωτερικό του κόσμο («γνώθι σαυτόν»)
όσο καί στό Σύμπαν, μέ τήν καλλιέργεια αφηρημένων επιστημών, όπως τά Μαθηματικά,
ή αστρονομία καί ή φυσική Φιλοσοφία. "Ετσι, καλλιεργώντας τά ανώτερα
στοιχεία τού κατωτέρου νοός, προσπαθεί νά άφυπνίση τόν φορέα Ν.
3. Ή οδός τού μουσικού.
Πρόκειται γιά τόν εγκόσμιο δρόμο, άφού ή λέξις μουσικός έδώ σημαίνει τόν
κατέχοντα οίαδήποτε άπό τίς καλές ή έφηρμοσμένες τέχνες. Μέσω τής φιλοσοφημένης
συμμετοχής στήν κοινωνική καί πολιτική ζωή καί τής φιλοσοφημένης εξασκήσεως ενός
επαγγέλματος ή μιάς τέχνης ό μουσικός αναπτύσσει πλευρές τοϋ εσωτερικού του
κόσμου, ώστε τελικά νά έπιτύχη τήν μετάλλαξί του αφυπνίζοντας, ανάλογα μέ τήν
κλίσι του, τόν φορέα Ν ή Δ. Αυτό είναι καί τό Πλατωνικό πολιτικό Ιδεώδες καί σ'
αυτό αναφέρεται ή παραβολή τών ταλάντων τού Ευαγγελίου.
"Εχουμε
γράψει σέ άλλες μας αναλύσεις ότι ό άνθρωπος έχει ταυτόχρονα ατομική καί συλλογική
ύπόστασι. Έτσι, οί έπτά φορείς του έχουν ιούς αντιστοίχους τους στην Φυλή καί
τό "Εθνος.
Σύμφωνα λοιπόν
μέ αυτή τήν διαπίστωσι, ή συλλογική Φυλετική Ψυχή πού εκφράζεται σάν Εθνική
συνείδησι στό "Εθνος, έχει καί αυτή τούς φορείς της, αστρικό ή συναισθηματικό,
κατώτερο νοητικό καί τήν τριάδα Ν-Δ-Α, πού περικλείουν έκαστος τούς ατομικούς
αντιστοίχους φορείς έκαστου άτομου. Έτσι ή εξελικτική προσπάθεια κάθε άτομου
έχει τήν άντανάκλασί
της καί στήν συλλογική ψυχή του "Εθνους.
Οι θεωρήσεις καί
οί πρακτικές τού Εθνικισμού καί του Έθνικοσοσιαλισμού είναι διαφορετικές καί
έχουν διαφορετικές επιδράσεις έπί τής Συλλογικής Ψυχής καί ενεργοποιούν
διαφορετικές δυνάμεις της. Ή συνέχεια, όμως, έπ' αύτού θά παρουσιασθή στό
επόμενο μας άρθρο.
Πρόδρομος Κούρτογλου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π