Ό σύγχρονος κόσμος είναι τό αποτέλεσμα της μακράς
εξελικτικής
διαδικασίας ενός πολιτισμού: του Ευρωπαϊκού. Αποτελεί την φυσική προέκτασι της
δημιουργικής προσπάθειας των Λαών της Ευρώπης, στη χιλιετηρίδα πού μεσολαβεί
από τόν 9ον μέχρι τόν 20ον αιώνα μ.χ. Ό τεράστιος αυτός κύκλος υπάρξεως μιας
ολόκληρης εποχής βρίσκει την τελική του κατάληξι στό κοσμοϊστορικό φαινόμενο
της ίδιας της καταρεύσεώς του. Πρόκειται γιά τίς σπάνιες εκείνες στιγμές της
ιστορικής εξελίξεως πού σημαδεύουν τίς μεγάλες καμπές τής ανθρώπινης μοίρας,
και κάνουν τήν Ιστορία νά παρουσιάζεται σαν ένα γιγαντιαίο φαινόμενο πού
ξεπερνά τήν περιορισμένη ζωή ενός άτομου ή μιας γενεάς. Στέκεται αδύνατη ή
κατανόησι ενός παρομοίου γεγονότος χωρίς τήν μελέτη των μεγάλων εκείνων μαζικών
ρευμάτων σκέψεως που ονομάζονται Ιδεολογίες καί πού χαρακτηρίζουν τήν ποιότητα
κάθε εποχής. Διότι ή ζωή καί ή κίνησι τών Φυλών συντελείται μέσα άπό τίς
συγκρούσεις τών Λαών τους, τών κοινωνιών τους, τών ομάδων τους, ενσαρκωμένες
πάντα σέ κάποια Ιδεολογία
Ο ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ
Τήν εποχή τών μεγάλων πολιτισμών ή ανθρώπινη ιστορία γίνεται ιστορία τών πολιτικών δυνάμεων. "Ενας λαός τότε καί μόνον αποτελεί μιά
εθνική ενότητα, όταν κατέχει μία Ιδεολογική ρωμαλεότητα. Εάν αυτή ή δύναμις
είναι πραγματική, έχει τήν ισοδύναμη αξία ενός νικηφόρου πολέμου, πού
κερδίζεται χωρίς όπλα, μέ μόνο τό κύρος μιας διαδικασίας ηθικής επιβολής πού
είναι διαθέσιμη κάθε στιγμή. Ή εσωτερική πολιτική, οί εσωτερικές οίκονομικές
διαδικασίες, ή εσωτερική όργόνωσι δέν υπάρχουν παρά γιά νά εξασφαλίζουν τήν
δύναμι καί τήν ενότητα τής εξωτερικής πολιτικής. "Οταν όμως άρχίση νά
επιδιώκεται ένας σκοπός διαφορετικός, αυτόνομος, τότε αρχίζει ή παρακμή.
Στά τέλη τοϋ 18ου αιώνος Άρχισε γιά τόν Ευρωπαϊκό κόσμο ή
εποχή τών τρανταγμών. Ή Γαλλία καί ή Ευρώπη υπέστησαν τήν έπανάστασι
όχι γιατί ό Λαός ξεσηκώθηκε εναντίον του απολυταρχισμού, πού στην
πραγματικότητα είχε γίνει ανύπαρκτος, ούτε έξ αίτιας του μαραζώματος καί τής
χρεωκοπίας του κράτους, πού ήταν άλλωστε πολύ πιό μεγάλες άπ’ όσο φαινόταν,
Αλλά γιατί ή εξουσία είχε πέσει σέ οριστική παρακμή. Όλες οί πολιτικές
μεταβολές έχουν μίαν Αρχή: τήν παρακμή τής εξουσίας τού κράτους
Μία πορεία διαμαρτυρίας δέν μπορεί ποτέ νά προκαλέσει αυτό
τό φαινόμενο, γιατί δέν είναι παρά ή συνέπεια. Κάθε καινούργιο πολιτικοκοινωνικό
σύστημα δέν είναι τίποτα άλλο παρά τά ερείπια μιας παλαιάς ηγουμένης μειοψηφίας
πού παραδόθηκε μόνη της. "Οσοι θέλησαν νά δουν σ' αυτές τίς
αλλαγές τήν
έκτόπισι τής φεουδαρχικής τάξεως άπό τήν αστική τάξι, δέν μπόρεσαν ποτέ νά
ξεχωρίσουν τήν ιστορική έξέλιξι τό γενικό άπό τό ειδικό. Γιατί οί ιστορικές
διαδικασίες δέν καθορίζονται ποτέ άπό κοινωνικές ομάδες παρά μόνον άπό
πολιτικές. Μιά ηγουμένη μειοψηφία δέν αποτελεί ποτέ μιά κοινωνική κατηγορία
παρά μόνον μιά ίστορικοπολιτική κατηγορία. Ό ρόλος της είναι αποφασιστικός καί
καθοριστικός όχι μόνον γιά τήν μορφή τοϋ κοινωνικού συστήματος άλλά γιά τόν
κύκλο υπάρξεως μιας ολόκληρης έποχής.
Δέν υπήρξε στόν 18ον καί στόν 19ον αίώνα έπανάστασι τών
αστών εναντίον τών ευγενών, όπως ισχυρίστηκαν πολύ αργότερα οί μαρξιστές. 'Ο
μύθος αυτός κατεσκευάσθη έκ τών υστέρων όταν ό κόσμος βρισκόταν πολύ μακριά
πιά από τα γεγονότα. Ή κάστα τών ευγενών, πού αποτελεί ανέκαθεν διασπαστικό
στοιχείο, για μια ισχυρή κεντρική εξουσία, είχε συντριβεί από τό κράτος ήδη από τόν
16ον αίώνα. Ή έμφάνησι τών ευγενών ιδιαίτερα στήν μετέπειτα
Γαλλική ζωή ήταν έν πολλοίς τυπική.
Στήν πραγματικότητα υπήρξε έπανάστασις τών κοινωνικών ομάδων
της αναπτυσσόμενης βιομηχανίας καί τών τραπεζιτικών δικτύων,
εναντίον του δικαιώματος τής κρατικής εξουσίας νά έπεμβαίνη στήν
οικονομική ζωή καί ιδιαίτερα στις οίκονομικές σχέσεις ανάμεσα σέ κράτη. Μέ τήν
Γαλλική έπανάστασι τό Κράτος παραμερίστηκε καί έγινε ένας διπλωματικός
υπάλληλος καί φρουρός τής τάξεως. Άπό έδώ καί πέρα οί οίκονομικές διαδικασίες
καί οί αποφάσεις . πού ρυθμίζουν τήν παραγωγή θα στεκόντουσαν πάνω από τίς
Αποφάσεις πού ρυθμίζουν τίς Ανθρώπινες σχέσεις.
Αυτός ό έμμεσος καθορισμός τής πολιτικής ζωής από τα οικονομικά
συμφέροντα αποτελεί τό αληθινό περιεχόμενο αυτού πού ονομάσθηκε έμμεση δημοκρατία
ή κοινοβουλευτισμός. Γιατί στήν πραγματικότητα δέν υπάρχει έμμεση δημοκρατία.
' Η Δημοκρατία είναι Μία. Είναι τό κράτος του Λαού όπου ό κάθε πολίτης νοιώθει
κάθε στιγμή τήν έπιβεβαίωσι μιας ηθικής επιβολής, πού προέρχεται άπό έναν
ζωντανό πολιτικό οργανισμό ανθρώπων καί όχι άπό ένα νεκρό σχήμα. Είναι ένα
σύνολο πολιτικών λειτουργιών πού όλες μαζί συνθέτουν μία οργανική διάταξι καί
όχι έναν αυθαίρετο σχηματισμό πού επιβάλλεται άπό διεργασίες κατώτερες
ποιοτικά άπό τίς πολιτικές. Γιατί ή Δημοκρατία είναι τό ζωντανό, τό
"Οργανικό Κράτος.
'Ο Καπιταλισμός μέ τόν Κοινοβουλευτισμό του δέν αποτελεί
μιά ηγουμένη μειοψηφία, ούτε τήν αφετηρία μιας καινούργιας εποχής, άλλά τήν
μακρά άποσύνθεοη ολόκληρης τής ζωής καί τής κουλτούρας μιας ηγουμένης
μειοψηφίας, έάν θεωρηθή ότι κάθε ηγουμένη μειοψηφία είναι ένας ιστορικός
οργανισμός.'Ο Καπιταλισμός είναι ή εσωτερική μορφή τής ζωής πού αποσυντίθεται
μαζί μέ τίς φυλετικές δυνάμεις, πού ή εξωτερική τους έκφρασι αποτελεί κάθε φορά
τό σύνολο τής ιστορίας τών Λαών, τών πολιτισμών, τών ιδεολογιών.
Ή αυξανομένη αδυναμία του καπιταλιστικού κόσμου να
ύπολογίση τά γεγονότα καί τίς καταστάσεις τής υψηλής οικονομίας καί τής
υψηλής πολιτικής, πού γινόντουσαν όλο καί περισσότερο πολύπλοκες, ή αδυναμία
του νά κατανόηση τά καινούργια κίνητρα καί τίς τάσεις πού εμφανιζόντουσαν, ή
Ελλειψι μέσα στό σύστημα του πραγματικών πολιτικών πού γινόντουσαν όλο καί πιό
σπάνιοι, συνθέτουν όλο αυτό τό φαινόμενο . τής απαρχής τής καταρρεύσεως ενός
ολόκληρου κόσμου.
'Ο Καπιταλισμός είναι ή αρχή του λυκόφωτος ενός κόσμου.
Είναι ή εποχή όπου επειδή ό καθένας γνωρίζει νά διαβάζη τήν εφημερίδα, έχει τό
Ακίνδυνο δικαίωμα νά προβάλλη την γνώμη του καί νά κριτικάρη. Είναι ή εποχή πού
τά καλλιεργημένα και ακαλλιέργητα πλήθη τών αστικών κέντρων, αποτελούν μία
μάζα κρέατος γιά τήν κρεατομηχανή τών εκλογών, όπου κάθε διαφορά ανάμεσα σέ εκλογείς
καί σέ εκλεγόμενους εξαφανίζεται. Είναι ή εποχή όπου οί μεγάλες πολιτικές
προοπτικές παύουν νά κατευθύνουν πιά τίς οικονομικές διαδικασίες καί ατή θέσι
τους, τά στενά οικονομικά συμφέροντα καθορίζουν, τώρα, τίς Άθλιες πολιτικές
μορφές ενός κόσμου πού έχει πάψει από καιρό νά πιστεύη στόν εαυτό του.
Άπό αυτό τό πνεύμα τό τόσο ευτελές άλλά καί τόσο ευρωπαϊκό
γεννιώνται ακόμη καί σήμερα όλα τά όνειρα καί όλες οί διεθνιστικές,
κομμουνιστικές ή κοσμοπολίτικες ουτοπίες, στις όποιες γίνεται λόγος γιά την Ενωσι
τής Ευρώπης, τήν αταξική κοινωνία ή τόν Οργανισμό ηνωμένων εθνών. Είναι ό
φόβος μπροστά στά ίδια τά γεγονότα πού γέννα ισχνές καί αναιμικές θεωρίες,
συστήματα καί διαρθρώσεις, μεθοδικά καί παράλογα πάνω στά χαρτιά, πού για αυτό
τόν λόγο δέν ζουν παρά μόνο επάνω στά χαρτιά.
'Ο 19ος αιώνας σημειώνει τό τέλος μιας εποχής πνευματικής
αλκής καί ρωμαλεότητος καί τήν απαρχή μιας εποχής καταρρεύσεως,
γηρατειών καί ανησυχίας. Σημαίνει τήν απαρχή μιας ψεύτικης καί πρόστυχης
ευαισθησίας πού κάτω Από τίς διάφορες ιδεαλιστικές καί υλιστικές θεωρίες,
βλέπει τά πράγματα άπό κάτω, άπό τό υπόγειο, άπό τό λογοτεχνικό καφενείο, άπό
τήν διαδήλωσι διαμαρτυρίας, άπό τήν βιβλιοθήκη, κάτω άπό τήν πανεπιστημιακή έδρα
καί όχι άπό πάνω καί μακρυά. "Εχει τήν αφετηρία της σέ μιά χαλάρωσι τών
ηθών, σέ μιά αδυναμία καί έλλειψι πειθαρχίας τοϋ άτομου γιά έναν ανώτερο σκοπό,
πού ώφειλε νά διδάξη μία υγιής καί ισχυρή δύναμι.
Κάθε τι τό μεγάλο, κάθε τι πού ανυψώνεται, πού δεσπόζει
πνευματικά, πού υπερέχει τής είναι αποκρουστικό.
Είναι «αστική» μέ τήν χειρότερη σημασία αύτού του όρου. Ό πρώτος
παγκόσμιος πόλεμος καί ή έπανάστασι στήν Ρωσία δέν ήταν παρά ή πρώτη μεγάλη
κρίσι του Καπιταλισμού. Ο Ευρωπαϊκός πολιτισμός στήν προσπάθεια του νά
επιβίωση, είχε έκθρέψει ήδη άπό πριν μέσα στά ίδια του τά σπλάχνα μία
μαρξιστική θεωρία, σάν ένα τονωτικό τής πνευματικής του ανέχειας, Ενα περιθώριο
χρόνου στήν επερχόμενη καταστροφή του. Στά 1917 ό μαρξισμός αντικαθιστούσε
τήν επιστήμη τών πολιτικών σχέσεων μέ τήν επιστήμη τών οικονομικών σχέσεων.
Εκείνο πού είχε αρχίσει στά τέλη του 18ου αίώνα σάν πράξι, ολοκληρωνόταν τώρα
σάν θεωρία πού συνειδητοποιούσε τήν πράξι.
Το επόμενο ιδεολογικό θέμα που θα δημοσιεύσουμε θα είναι :
Φιλελευθερισμός -Σοσιαλισμός - Εθνικισμός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ομάδα του Κοινού Παρονομαστή δίνει την ευκαιρία στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς ύβρεις και προσωπικές αντιπαραθέσεις
Οι απόψεις, θέσεις του συγγραφέα- αρθρογράφου δεν υιοθετούνται απαραίτητα από την συντακτική ομάδα του Κοινού Παρονομαστή
Σχόλια που δεν θα είναι σύμφωνα με το πνεύμα της ομάδος διαχείρισης δεν θα προβάλλονται
Ομάδα Κ.Π